Brooklyn Museum of Art
Vystavená díla mohou u návštěvníků způsobit šok,
zvracení, úzkost, zmatek a paniku...
...varuje nápis u vchodu Brooklynského
muzea umění příchozivší zvědavce. A není jich
málo. Výstava moderního britského úmění "Sensation"
(senzace, pocit) táhne davy - vlastně doslova
praská ve švech. Deset dolarů za vstup osobně
považuji za poněkud přemrštěnou
částku za umění v uvozovkách, ale proč ne za senzaci.
Ne, že by se mezi vystavovanými kousky nenašly
hezké věci, avšak některé z exponátů jsou - slabě
řečeno - odporné. A v tom to asi vězí
Posuďte sami: dvousetkilové prase - jako živé
- až na maličkost - na čumáku mu začíná řez, táhne
se po hřbetu až k ocasu a břichem se vrací zpět
- dělí čuníka podélně na dvě symetrické poloviny.
To vše naložené ve formaldehydu a uzavřené dokonale
průzračným sklem. Jediný detail neunikne, člověk
musí obdivovat umělcovu pevnou ruku, pokud tedy
tuhle horu masa nenařezal na cirkulárce. Těžko
se u toho svačí. Na hodinách biologie by to prošlo,
ale v muzeálních prostorách to hází se žaludkem.
Krávu
- vlastně dvě hezky za sebou - se témuž autorovi
podařilo naporcovat celkem na deset kusů. Každou
z hlav dokonce na tři - tentokrát ovšem příčně.
V
závěru výstavy čekala chuťovka pro labužníky.
Hermeticky uzavřená skleněná krychle. V rohu neleží
nic jiného než shnilá kravská hlava - zbytek prostoru
vyplňují mouchy, masařky - daly by se nabírat
lopatou. V rohu schovaný titulek naštěstí tvrdí,
že hlava je vyrobená z latexu - mouchy z latexu
nejsou.
Abych nekřivdil, k vidění jsou i velmi zajímavá díla. K jednomu
u nich patří panna Marie s negroidními rysy, trochu
dotmava, trochu po indiánsku - zkrátka jiná,
provokující, multikulturní, polepená dámskými
přirozeními. Je schovaná za tlustou skleněnou
deskou, coby ochranou před pohoršením ortodoxních
věřících. Silný dojem vyvolá i pohled na mrtvého,
jeden metr dlouhého, nahého človíčka, jehož autor
vymodeloval po vzoru svého čerstvě zemřelého otce.
Výstava
Sensation vyvolala hněv newyorské radnice, jejíž
starosta Rudy Guilliany chtěl muzeu stáhnout více
než sedmimilonovou (v dolarech) dotaci. Nakonec
se mu to s přispěním a pod silnou palbou sdělovacích
prostředků nepodařilo.
Na
výstavě panoval přísný zákaz fotografování, ale
čtyři snímky jsem přesto urval. Výstavu můžete
navštívit i on-line.
Radek Adamec, listopad 1999
|