Řidičské
oprávnění
text:
Arnošt Löbel
"Auto je v Miami nezbytností; budete ho potřebovat dříve
než byt," říkali nám dávno před tím, než jsme na Floridu
vůbec dorazili. Měli bohužel pravdu, i když jsem tomu
zpočátku tak moc nevěřil. Pětatřicet let jsem se bez
vlastního auta obešel a nebylo rozhodně mým úmyslem
nechat své automobilistické panictví lacino. Nyní, téměř
po roce, však musím s pokorou přiznat, že tak rychle
jako já se asi ještě žádný panic své cti nevzdal. Na
svou obhajobu bych snad mohl uvést, že jsem opravdu
nevěděl, že mít blízko do práce - což nám bylo předkládáno
jako nezanedbatelná výhoda - znamená ne dále než dvacet
kilometrů. Že ten, kdo na párty vykládá, jak viděl autobus
městské hromadné dopravy, je považován za nevšedního
vypravěče. Že skočit pro něco do krámu představuje zdolat
skokem nejméně míli, když nepočítám skok zpět. Při takovém
skákání se navíc jeden vystavuje skutečnému nebezpečí,
protože volně chodícího jedince ve svém okolí očekává
jen málokdo, tím méně pak na ulicích. Do krámu jsme
proto skákali vždy minimálně ve dvou, abychom alespoň
zdánlivě budili dojem dopravního prostředku.
Po pár dnech jsme docházení do obchodu, půjčování si
auta a čekání na řidiče, který nás vozil do práce a
z práce, měli právě tak akorát, abychom začali zjišťovat,
jak je to se studijními materiály pro zkoušku na řidičský
průkaz. Nikdo z nás, tedy já, Honza, ani dva Poláci,
kteří s námi sdíleli osud i ubytování, sice neměl dostatek
prostředků na nákup vozu, ale mysleli jsme, že bychom
si ze začátku pořídili nějaké to přibližovadlo společně.
Později jsme všichni označili tuto myšlenku za bláznivou;
zejména pak poté, co jsme si pořídili vlastní auta;
to se nám ten nápad jevil jako opravdu dětinský.
Ovšem, to bylo až později.
Zatím jsme měli dobrý nápad, potřebný to katalyzátor
všeho lidského snažení, a každý po jedné knížce - či
lépe řečeno brožurce - s pravidly silničního provozu
státu Florida. Spisek je to útlý, rozsahem ne větší
než padesát stránek, bohatě ilustrovaných, přičemž velkou
část z toho zabírají reklamy. Sloh vyloženě přátelský,
místy snad až dobromyslný. Jako třeba že pít se moc
nemá, nebo by se mohlo jít do vězení a podobně. Pravda,
je tam i pár čísel k zapamatování a také asi tři stránky
značek; ty však jsou buď hodně podobné těm našim, nebo
zobrazují výstrahy názorné a snadno pochopitelné, například
aligátora.
Pokud jsme měli z něčeho obavy, tak to bylo jedině z
rozdílností mezi evropským a americkým pojetím plynulé
a bezpečné jízdy. Tady totiž řidič smí jezdit na červenou,
pokud odbočuje vpravo, může přejíždět plnou čáru téměř
bez omezení a přednost v jízdě je definována tak formálně,
že o její existenci ví jen málokdo; kdo dřív na křižovatku
přijede, ten zkrátka dříve odjede, a je to.
Báli jsme se, že uplatňujíce bezděky své evropské návyky,
můžeme snadno při zkoušce budit dojem úmyslného zdržování
provozu. Věnovali jsme proto jistý čas také přípravě
psychické, kdy jsme pozorně sledovali každodenní provoz
a snažili se nasát něco ze zdejší divoké atmosféry.
Po týdnu studia jsme si již byli natolik jisti úspěchem,
že jsme se nechali zapsat ke zkouškám. Celou autoškolou
jsme naštěstí procházet nemuseli, byvše již vlastníky
nějakého toho evropského řidičáku. Bylo po nás pouze
vyžadováno projít testy a obstát v praktické zkoušce.
Téměř jako bychom floridský řidičák již měli v kapse.
Na zkoušku jsme si někde museli sehnat auto. Nenutila
nás k tomu nedůvěra ve zdejší inspektorát, ale skutečnost,
že oni žádnými auty nedisponují; je na testovaném, aby
si vozidlo obstaral jemu vyhovujícím způsobem. My jsme
si auto půjčili a půjčením jsme pověřili Honzu. Nikoli
snad proto, že bychom mu nějak výjimečně důvěřovali;
každý z nás se cítil být odborníkem na výběr vozu daleko
povolanějším. Pouze Honza však měl VISA kartu - jediný
to druh platidla (rozuměj - kreditní či debetní karty),
které je půjčovna ochotna akceptovat. S tím jsme my
tři zbylí nemohli nic dělat. A tak jsme se pouze omezili
na rady. Já jsem pak Honzovi zejména kladl na srdce,
aby půjčil něco malého, něco tak velikosti naší Felicie,
a hlavně aby to Něco mělo manuální převodovku. Nehodlal
jsem si komplikovat život nějakým zatraceným automatem.
Do půjčovny vyrazil Honza již odpoledne přede dnem D,
abychom se ještě večer mohli věnovat procvičení našich
jezdeckých dovedností, respektive jejich optimálnímu
vyladění. Do půjčovny vezla Honzu naše kolegyně. Ještě
před tím, než za sebou zavřel dveře vozu a než mi zmizel
z očí, pantomimicky jsem mu dával najevo, přeřaďuje
z jedničky až na pětku, na čem jsme se domluvili. Někdy
jsem však tak trochu na pochybách, zda Honza mým výrazovým
prostředkům stoprocentně rozumí.
Vrátil se asi za dvě hodiny. Úsměv na jeho rtech rozhodně
nevěštil nic dobrého. S napětím jsem ho následoval na
parkoviště. Nemusel mi ukazovat vůz, který si vypůjčil
- kdyby na parkovišti stála ponorka, nebyla by nápadnější.
Honza zkrátka nějak uznal za vhodné půjčit ten největší
typ Chryslera, který se v současnosti vyrábí. Jeho rozměry
se mohou udávat nikoli ve stopách, ale klidně v násobcích
běžného auta. Nakoukl jsem krátce do vozu...
samozřejmě - automat, tušení mě nezklamalo!
"Proč jsi proboha půjčil takovou
obludu, Honzo, můžeš mi říct?" Obrátil jsem se na něj,
zvědav na odpověď.
"Jiné neměli," otvětil s nevinností
jemu vlastní.
"Nepovídej, že neměli nic menšího.
Cokoli je menší než tenhle koráb."
"Fakt byl poslední," trval na svém
Honza.
Nevěřil jsem mu, samozřejmě, ale co jsem mohl dělat.
Bylo by mi to houby platné, a navíc bych ztrácel drahocenný
čas vymezený na zaučení, který jsem v té chvíli rozhodně
potřeboval. Posadil jsem se za volant, Honza na sedadlo
spolujezdce. A začal radit:
"Hele, fakt to není tak těžký," uklidňoval
mě. "Řídil jsem celou zpáteční cestu, a ke konci mi
to už docela šlo. Uvidíš, že ti to taky brzo půjde,"
snažil si mě udobřit.
Povzdechl jsem si a nastartoval.
"Hlavně musíš jemně zacházet s plynem,"
jal se poučovat.
"Nech si svý rady, mladíku," pomyslel
jsem si a s jistotou profesionála jsem polechtal pedál
plynu. Vůz vyrazil kupředu tak rychle a tak překvapivě,
že mi to málem utrhlo hlavu. Než mě přetížení alespoň
dvou G stačilo protlačit až někam na zadní sedadla,
stihl jsem ještě intuitivně dupnout na brzdu. Čekal
jsem, že to pomůže, ale netušil jsem, že tak okamžitě.
Auto zastavilo snad ještě rychleji, než se předtím rozjelo.
"Jo, a taky jemně s brzdou," pokračoval
Honza ve výkladu.
S obličejem natlačeným do volantu jsem musel nějakou
chvíli přemýšlet, co se v posledních dvou sekundách
vlastně seběhlo.
"Pro-bo-ha Honzo, jakej to má, sakra,
výkon?" Snažil jsem se omluvit své překvapení.
"Paráda, co? Něco kolem dvěstěpadesáti
koní. To víš, tři a půl litru."
Bylo mi jasné, že mám před sebou dlouhý večer. Avšak
po několika desítkách minut věnovaných co možná nejrozvážnějšímu
brázdění širokých prostor našeho parkoviště jsem musel
uznat, že to auto má něco do sebe. Na automatickou převodovku
si skutečně nemusí člověk zvykat tak dlouho. Pravda,
ten den (a pár desítek dalších dnů) jsem se ještě nezbavil
zvyku šlapat pedály oběma nohama, ale jinak - musím
říct - nebylo to špatné. Problémem tak trochu zůstával
jen ten rozměr našeho vozu. Nedovedl jsem si představit,
jak bych s tím podélně parkoval, když taková operace
mi dá zabrat i se škodovkou. Ten večer jsem však pro
své zdokonalení nemohl udělat více. Nezbývalo než doufat,
že zdejší inspektoři nejsou až tak nároční.
Zkouška probíhá tak jako u nás - nejdříve testy, potom
jízdy. Při testech se však nezaškrtávají políčka na
formulářích, nýbrž mačkají se klávesy počítače. Čtyři
nebo pět přístrojů je umístěno v té jediné místnosti
inspektorátu, která je vyhrazena stykům s veřejností.
Je tam krapet rušno a téměř přeplněno. Jen kolem počítačů
byvá naštěstí víceméně volno. Uchazeč musí absolvovat
dva testy - jeden z teorie a druhý ze značek. Nevím,
jakým způsobem jsou otázky do testů generovány, ale
musím říci, že kombinace, která připadla na mne, nebyla
nejpovedenější. Po pár úvodních otázkách se mi začalo
stýskat po české autoškole. Ano, studijní materiály
máme objemné, to je pravda, ale zato je v nich všechno,
co pak můžeme nalézt v testech. Ne tak zde. Teprve při
testech jsem objevil spoustu mně neznámých značek, o
jejichž názornosti jsem navíc měl značné pochybnosti.
Také se ukázalo, že povídání o škodlivosti pití, které
se v příručce tolikrát opakovalo, nebylo pouze dobrosrdečným
tlacháním. Oni to mysleli vážně a v mém testu to hodlali
dokázat. Ptali se úplně na všechno: kolik zaplatím,
když budu mít 0,645 % alkoholu v krvi, na kolik dnů
mohu jít do vězení s 0,831 % a na spoustu dalších kombinací.
Neměl jsem ani tušení, co je správně. Byl jsem tedy
moc rád, že jsem vůbec prošel. S odřenýma ušima, ale
prošel. Teď už zbývaly jenom jízdy.
První jel Piotr, a neudělal. Nezastavil na stopce. Pak
jel Tomasz, a neudělal. Nezastavil na stopce. Třetí
byl na řadě Honza. Nemohl jsem se dočkat, až se vrátí
z okruhu. Sotva dorazil, hned k němu a vyzvídal jsem
- nevěděl.
"Jak to, že nevíš?"
"Já jsem jí nerozuměl, ale vypadá
to, že asi jo."
Měl pravdu, udělal. S nějakými minusovými body, ale
nedokázali jsme přečíst, za co. Nebylo to však podstatné;
na mínus body se ho nikdo nikdy už ptát nebude.
Pak jsem byl na řadě já. Začátek nevyzněl zcela v můj
prospěch. Mladá černá inspektorka se zdála být ve špatné
náladě. Za prvé jí, zdálo se mi, vadilo, že mám na zdejší
poměry nezvykle světlou barvu, a za druhé ji vytáčelo,
že šlapu pedály oběma nohama. "To nikdy nemůžete dobře
jezdit," pravila. Bylo mi jasné, v čem je největší kámen
úrazu. Samotná jízda se však vyvíjela skvěle. Dobře
jsem zaparkoval, na stopkách jsem stavěl, do provozu
se zařadil způsobně a i na světlech jsem se jaksepatří
orientoval. Pak mě vyvezla na nějakou slepou silnici,
která končila jakousi ohradou. "Á, budeme trénovat,"
pomyslel jsem si. A taky že jo. Měl jsem brzdit a zase
se rozjíždět, couvat a nakonec se takzvaně tříbodově
otočit. Na tom jsem si dal vyloženě záležet. Vykroužil
jsem tam tak nádherné tři oblouky, že by mi je Nepela
mohl závidět.
"Jeďte zpátky," poručila mi.
Nevěděl jsem absolutně, na čem jsem. Když jsme dorazili
zpět před budovu, zeptal jsem se jí, jak jsem dopadl.
"Neudělal jste," pravila stručně. Asi jsem vypadal dost
vykuleně, protože pokračovala: "Při otáčení jste příliš
vyjel mimo vozovku."
To mne fakt překvapilo. Ani jsem si nevšiml, že tam
ta skoro zemědělská plocha byla rozdělena na vozovku
a něco jiného. Já myslel, že je to celé jen udusané.
A ono ne. Takže tím, jak jsem chtěl vykroutit co nejkrásnější
obloučky, jsem si to vlastně podělal.
Na opravu jsem šel asi za týden spolu s oběma Poláky.
Zkoušku jsem udělal a řidičák jsem tedy dostal. Bylo
to zase jen tak tak, ale tentokrát jsem instruktorku
(jinou) ukecal. Piotr i Tomasz měli zase smůlu, pokud
to byla smůla. Už si ani nepamatuji proč, ale vyhodili
je. Museli tam ještě jednou, než se mohli pochlubit
stejným průkazem jako my. Mám-li to shrnout, tak ze
sedmi lidí - Evropanů, o kterých vím, že si dělali v
Miami řidičák, jízdy napoprvé udělal jenom jeden, a
to Honza. Na podruhé jsme uspěli dva, a zbytek, tedy
čtyři evropští řidiči, museli zajet okruh třikrát. Každý
nám říkal, že to bude zákusek (piece of cake). Až po
zkouškách mi však došlo, že jistě mysleli místní zákusek.
Ten se mi v žaludku obrací také nejméně třikrát.
Příště: Snažíme se zapadnout mezi
místní automobilisty, ale nevíme, kdo z toho má menší
radost.
text: Arnošt
Löbel
|