Jak
se (ne)bavit v kině
text: Arnošt
Löbel
DiCaprio už pěknou chvilku vyřvával na přídi Titaniku,
čili z filmu už jsem určitě musel shlédnout více než
prvních deset minut. Pořád jsem si však připadal jako
při týdeníku. Příčina mého diskomfortu byla tentokrát
evidentní. V žádném případě mě nerušilo spokojené křupání
popcornu a decentní usrkávání vydávané rodinkou za námi.
Nebyl jsem tu v kině poprvé, takže jsem se již neobával,
že mi někdo zvrhne colu na záda. Byl jsem si jistý,
že ti lidé za mnou mají své kelímky s pitím a popcornem
bezpečně usazeny v objímkách svých sedadel. Při minulých
návštěvách miamských kin jsem si také ověřil, že ačkoli
jen pouze 70 % popcornu lidé skutečně snědí, jsou zbylá
procenta určena výhradně pro standardní podestýlku a
nikoli ke strefování se do ostatních diváků, jak jsem
se zprvu domníval. Ve většině případů je hození těch
pár kukuřičných zrnek za límec sousedů jen víceméně
projevem jakési kolegiality - něco na způsob "hi guys,
tak jsme tady."
Po těch deseti minutách filmu je většina diváků na svých
místech, takže mě nemohly rozčilovat ani zadky procházejích
opozdilců, jako obvykle ignorujících i ty nejzákladnější
Jarkovského doporučení. To, co mi tentokráte kazilo
požitek z filmu, byla trojice asi tak desetiletých chlapců
před námi. Titanik očividně neviděli poprvé, a tak neměli
nejmenší potřebu s napětím čekat, zda se krásná
Kate Winslet nakonec zachrání či ne. Vesele se tedy
bavili komentujíce nějaké ty směšnější katastrofické
scény a zároveň se neustále přetahovali o jakýsi pytlík
se sladkostmi. Obvykle zůstávám dlouho klidný (fakt
nepotvrzený nikým z rodiny). Počítám s tím, že výrostky
film za chvíli chytne, a oni přestanou mít čas na blbosti.
Toto však byli američtí výrostci, docela jiný druh,
než na jaký jsme zvyklí. Nakonec, přestože se mne obě
mé dcery snažily uklidňovat, jsem to nevydržel a k trojici
rozverných chlapců tiše, ale důrazně promluvil. Moje
angličtina stále není ani průměrná, ale vypadalo to,
že jim došlo, o co mi jde. Došlo, ale nedbali toho.
Po pár minutách tlumeného šepotu, kdy si nejspíše vysvětlovali,
co je to asi za divného člověka ten za nimi, se opět
vrátili ke svému pojetí filmového zážitku. Pravděpodobně
se přiklonili k závěru, že jsem trochu nerudný americký
tatík typu. Což ovšem nejsem! To, co oni zřejmě pochopili
jako začátek žertovné hry, bylo pro mne prvním a zároveň
posledním varováním. Nechal jsem je ještě asi dvě minuty
ignorovat mé doporučení, načež jsem střelil standardní
pohlavek tomu, co seděl nejblíže, a přidal jsem navíc
několik důraznějších upozorněních, tentokráte v češtině.
Zdálo se, že změna jazyka bylo přesně to pravé. Kluci
ztichli jakoby mávnutím kouzelného proutku. Pár minut
mi dokonce připadali být v lehkém šoku - seděli jak
zařezaní, oči upřené k plátnu, po rozpustilosti ani
památky. Bylo to poprvé, co jsem takto použil rodného
jazyka, a samotného mě překvapilo s jakým účinkem. Od
té doby jsem se snažil na své okolí podobně zapůsobit
ještě několikrát, bohužel již nikdy jsem nedosáhl takového
výsledku jako s těmi třemi zlobivými chlapci.
K vůli rozpustilým výrostkům a bordelu, kam se člověk
koukne, tu nechodí moje žena do kina. Dělá však chybu,
protože to není všude takové. Večerní představení jsou
o poznání klidnější než představení odpolední, nová
kina výrazně útulnější než kina starší a premiérové
kinosály znatelně udržovanější než sály běžné. Což,
o tom nepochybuji, není pro nikoho ze čtenářů žádným
překvapením. On také byl rozdíl mezi tím, jít v Ústí
na premiéru do kulturáku, nebo shlédnout starší film
v Předlicích. Jenže je rozdíl a Rozdíl! Premiérová kina
v Miami jsou skvělá. Nedávno otevřeli nové centrum,
jehož dominantou je kinoteatr se 24 sály. Vypadá to
tam opravdu velkolepě. V každém sedadle se divák cítí
jako v lóži. Ozvučení je špičkové, obraz perfektní.
Ty kinosály nejsou nijak obrovské; řekl bych právě asi
tak jako předpremiérové kino v Ústí, možná ještě menší.
Protože se však promítá ve všech těch sálech naráz a
po celý den, může se v nich vystřídat šíleně moc lidí.
To sice musí být obrovský záběr pro úklidovou četu,
ale v těch moderních kinech jsou oni nějak výkonnější,
nebo co. Jejich práci jim ovšem nezávidím. Prostor kina
po odchodu diváků mi vždy připomíná typické náměstí
po skončení prvomájového průvodu. Řekl bych, že kvalita
úklidové čety bude asi tím, co způsobuje ty hrozné rozdíly
mezi jednotlivými miamskými kiny.
Asi měsíc po příjezdu jsem se s Honzou vypravil do kina
na Miami Beach. Nebyla to naše první návštěva kina;
už jsme byli v jednom moderním kině v centru Miami,
a tak jsme se ničeho neobávali. To však byla chyba.
Mělo pro nás být dostatečným varováním to, co jsme zažili
při hledání bytu. Předsálí onoho kina bylo o poznání
zanedbanější, ale pokládali jsme to za známku stáří.
Když jsme však došli až do sálu, bylo nám jasné, že
pokud by vše bylo projevem stáří, muselo by se založení
kina datovat někdy do lehce pokolumbovské doby. Ten
sál vlastně nebyl ani sálem v tom smyslu, jak si asi
každý představuje. Mám-li použít slovo, které by vzhled
onoho prostoru vystihovalo nejlépe, zvolil bych slovo
kobka; temná kobka ve tvaru tunelu. Úzká ulička s prošlapaným
a špinavým kobercem rozdělovala tunel na dvě poloviny
s řadami po pěti sedačkách na každé straně. Váhavě jsme
zamířili vpravo do míst, kde jsme zahlédli volnou řadu.
Opatrně jsme zasedli, doufajíce, že si k nám už nikdo
nepřisedne. Letmý pohled po okolosedících nám říkal,
že by to nemusela být příjemná společnost. Jak jsem
dosedl, přilepily se mi obě podrážky k podlaze díky
adhezi ještě nezaschlé coly. Chvíli jsem přešlapoval,
ale křupání rozšlápnutých popcornů a mlaskání podrážek,
které jsem tím způsoboval, mi připadalo ještě horší.
Přilepil jsem se tedy na jedno místo a slíbil si, že
si nebudu poposedávat, pokud to nebude vyloženě nutné.
Letmo jsem pohlédl na područky svého sedadla a s povzdechem
složil ruce do klína. V kině nefungovala klimatizace.
Čekaly nás horké chvilky. Nějakou dobu jsme zvažovali,
zda nemáme raději odejít, ale pak někdo připomenul (myslím,
že jsem to byl já), že vstupné stálo šest dolarů, a
tak jsme zůstali. Podle tvrzení reklamy měla ostatně
být Godzila vzrušující podívanou, při které jsme měli
úplně zapomenout na okolní svět. Za sebe mohu prohlásit,
že jsem si naopak na všechno na světě vzpomněl. Bože,
to byla ptákovina! Strašně jsem přál producentovi, aby
mu ten film nic nevydělal. A pokud jsem dobře informován,
tak moje přání bylo vyslyšeno.
Od té doby jsme už žádné kino na Miami Beach nenavštívili
a rozhodně nikdy nenavštívíme. Když nás něco naláká
do kina, vydáváme se do nějakého z těch moderních středisek,
které jsou v našem okolí asi tři. Chodíme do kina asi
tak jednou měsíčně a chodili bychom možná častěji, kdybychom
neuměli tak dobře vzdorovat reklamě. Upoutávky na premiérová
představení jsou velice agresivní. Není dne a hodiny,
kdy by v televizi nějaká neběžela. Měsíc před premiérou
začnou s vybízením k návštěvě kina. Tato kampaň pokračuje
ještě asi dva až tři týdny po premiéře, aby pak pozvolna
přešla v kampaň podporující nákup nebo půjčení videokazety.
Tomu se jistě také těžko odolává. Zvláště pak, když
patrně největší z půjčoven - Blockbuster - nabízí půjčku
zdarma, pokud by premiérový film neměli k dispozici.
Jsou ovšem filmy, u kterých je reklama jakž takž snesitelná,
a pak filmy, kdy to propagační oddělení už trochu přehání.
Snad nejotravnější jsou v tomto směru specialisté z
Walt Disney. Před jejich reklamami se jednoduše schovat
nedá. Pokud to nebylo jasné někomu již dříve, tak po
kampani doprovázející Bug's life určitě ano. Pozvánky
do kina či do videopůjčovny byly jen začátkem. Postavičky
Flika, berušky a housenky ještě dnes číhají na každém
kroku; u McDonalda, v pizzeriích, v domácích potřebách,
v knize, v oděvech a samozřejmě v hračkářství. Je to
šíleně otravné. Jejich vtíravá reklama mi dokonale zkazila
chuť vidět tento animovaný film. Slíbil jsem si, že
na Bug's life nepůjdu, a kdyby nebylo Hnidopichovy recenze
na Neviditelném psu, tak bych jistě svůj slib dodržel.
Jenže Sid Páral (Hnidopich) kritizoval Bug's life až
příliš pozitivně na to, abych to mohl ignorovat. Navíc
se vyjádřil v tom smyslu, že jak moc tento film vidět
chtěl, tak naopak odpor má k animovanému filmu AntZ.
Prý se dozvěděl, že ti oškliví z Dreamworks námět od
Disneyho opsali, a pak, protože jim na kvalitě filmu
tolik nezáleželo, škodolibě uvedli premiéru o několik
měsíců dříve, čímž velmi poškodili chudáčka Flika a
jeho kamarády. Hm, tomu skutečně někdo věří? Opravdu
se najde někdo tak naivní, kdo si myslí, že kdyby existoval
byť nepatrný důkaz o porušení autorských práv, že by
to právníci Walta Disneyho nechali být jen tak? Já jsem
na Mravence Z šel s klidným svědomím, a udělal jsem
dobře. Pro mne to byl absolutně nejlepší film, jaký
jsem tu za ten rok zatím viděl. Jak Woody Allen, tak
Sylvester Stallone, kteří propůjčili svůj hlas dvěma
ústředním hrdinům, jsou jedním slovem - kouzelní. Připadá
mi, že scénárista jim ušil role na míru. Zcela evidentní
je to u mravence Z. Jeho postava se od postavy živého
hrdiny allenovského filmu liší snad jen tou animací,
i když i to se programátoři z Dreamworks snažili poměrně
s úspěchem zaretušovat. Kdo viděl oba kreslené filmy
o mravencích tak jako já, jistě mi dá zapravdu, že je
mezi nimi asi takový rozdíl jako mezi "Tenkrát na západě"
a "Limonádový Joe". Oba jsou to westerny, to ano, ale
jen nevšedně povrchní divák by se mohl domnívat, že
jeden filmový tým opisoval od druhého.
Hnidopichova recenze na Bug's life mi potvrdila, že
můj záměr - nepsat svým známým o amerických filmech
- byl a je správný. Představa, že jen na základě mé
kritiky se někdo rozhodne nejít na určitý film, je děsivá.
Vždyť moje kritika může být úplně zcestná. Dovedu tak
ještě známému říci: "Heleď, viděl jsem to, a je to hrozná
blbost. Ale zkus to, třeba se alespoň zasměješ." Co
se však dá říci známému, je těžké vysvětlovat někomu,
koho jsem v životě neviděl. To je, jako kdybych napsal
"nekupujte si v kině popcorn" jenom proto, že jsem to
jednou udělal, a pak mi bylo špatně. Vždyť někdo může
mít slaný popcorn docela rád a dokáže ten třílitrový
kbelík sníst s přehledem. Tak co já bych mu měl tvrdit,
že je to špatné?
Amerika je přece, když ne o ničem jiném, tak o individualismu,
a já rozhodně nejsem tím, kdo to chce měnit. Mám to
rád takové, jaké to je. Sám chodím do kina proto, že
se mi líbí prostorové ozvučení a působivě zpracované
efektní scény, které nikdy v televizi tak nevyzní. Někdo
jiný snad chodí do kina kvůli popcornu nebo proto, že
si může opřít nohy o sedačku před sebou. Jde jen o to
zjistit, která kina v který čas jsou pro koho určena,
a pak může být spokojen každý. Snad o tom nakonec dokáži
přesvědčit i svou ženu, že i když žádné miamské kino
není ani trochu podobné tomu v její rodné vísce, je
přesto možné pokládat návštěvu kina v Miami za celkem
kulturní zážitek.
Příště: Úvod do amerického školního
systému včetně popisu dvou miamských státních škol.
text: Arnošt
Löbel
|