Seučit,
seučit, seučit
Text: Arnošt
Löbel
Tak já nevím, já to asi napíšu. Nejsem sice nijak výjimečně
odvážný, ale přece jenom já jsem tady, zatímco všichni
ostatní daleko za mořem, tak co se může stát? Navíc,
kdybych to nenapsal teď já, mohl by to také později
udělat někdo jiný, a já bych ostrouhal. Nemohlo by mým
uším znít o nic hůře, než slova "Teď, teď tu byl." Prvenství
zkrátka stojí za trochu toho strachu. Takže jo, jdu
do toho.
"Americký školský systém není vůbec horší než ten náš,
český!" Tak je to! Nemohu prohlásit, že by byl nějak
výrazně lepší, to tedy ne, ale může to být také jenom
tím, že do něj zatím nevidím tak dobře. Proč však tolik
lidí tvrdí opak? Inu, je to nejspíše proto, že všichni
ti, kteří tak kritizují americké školství, více než
systém samotný hodnotí jednotlivce, kteří tím systémem
prošli či procházejí. Navíc přitom často používají zcela
neadekvátních měřítek, jako např. souhrn znalostí probíraných
v našich školách. Dalším omylem, kterého se posuzovači
školního systému dopouštějí (podle mne), je, že obvykle
prozkušují náhodnou skupinu respondentů a nikoli pouze
takové osoby, které školu berou jako zdroj vědomostí.
Taková metodologie snad ještě může funguje u nás, kde
se všichni učíme přibližně totéž a kde je na nás vyvíjený
nemalý nátlak, abychom to něco jakž takž uměli. Jenže
v Americe platí podstatně jiné principy; učitel má za
úkol vše potřebné vysvětlit, avšak je zcela na libovůli
studenta (a jeho rodičů), zda a jak učitelovu snahu
ocení. V americké škole je postavení žáka rovné postavení
učitele, a někdy je dokonce ještě o něco rovnější. Každý
žák musí splnit určité limity, aby prošel, ale každý,
kdo se učit nechce, má vždy překvapivě dobře promakanou
metodu kritické cesty, která ještě stačí na proplutí
všemi testy.
Není proto divu, že v systému, ve kterém když se učit
nechcete, tak nemusíte, může být až překvapivě nízká
průměrná úroveň všeobecných znalostí. Na jedné z největších
televizních stanic - NBC - má Jay Leno každý večer svou
zábavnou talk-show, během níž občas na ulici pokládá
kolemjdoucím nějaké ty základní otázky. I když si myslím,
že nakonec vybírá jen ty nejvydařenější případy, jsou
odpovědi někdy opravdu šokující. Asi před týdnem se
Jay vyptával právě odpromovaných studentů jedné blíže
nespecifikované university. Jejich odpovědi jsem si
nemohl nezapamatovat:
Kolik je 3 na druhou? (27, opraveno
na 6 při druhém pokusu)
Teplota vroucí vody? (115 °F - což
je přibližně 46 °C)
Kdy byla 1. světová válka? (Před
tou druhou)
Jak dlouho trvá jedna otáčka Země
kolem své osy? (Jeden světelný rok)
Kolik měsíců má Země? (5)
Hrozné co? Jeden ani neví, co si o tom myslet. Pravda
je však jednoduchá - ti lidé se o to nezajímají, nikdo
to po nich nikdy nevyžadoval a nikdy asi vyžadovat nebude.
Na Měsíc se pravděpodobně nechystají, takže se nemusí
bát, že se vypraví někam jinam. První světová válka
je jim ještě mnohem vzdálenější než nám Evropanům, a
mocniny? - to přece není základní matematika. Já však
dále tvrdím, že ty šílené odpovědi říkají mnohé o konkrétních
lidech, ale nic o systému. Ti, kteří nechtějí být celý
život průměrní nebo podprůměrní, ti odpovědi znají,
a znají je dobře. Prošli tím samým systémem, jako ostatní,
jenže byli aktivní. A o tom to tady celé je. Pokud nejste
aktivní, tak vlastně ani moc nejste. Klidně můžete nic
neumět, protože se o vás zpravidla stejně nikdo zajímat
nebude. Zájem je vždy věnován jen těm, kteří vědí.
V Americe, stejně jako u nás, jsou školy rozděleny do
několika úrovní. Prvňáčci začínají v šesti letech chodit
do Elementary school, kde setrvají pět let. Pak je čekají
tři roky na Middle school, odkud, jsou-li dobří (nebo
přesněji řečeno, nejsou-li úplně blbí), automaticky
pokračují čtyřletým studiem na High school. Podle čerstvých
statistik absolvuje High school či jí odpovídající školu
až 90 % studentů. Pouze zlomek z nich však pokračuje
do posledního stupně, kterému se tady říká College nebo
University. Až potud je americký systém podobný tomu
našemu. Ony čtyři stupně jsou přibližně srovnatelné
s naším cyklem: první stupeň - druhý stupeň - gymnázium
- vysoká škola. Tím však podobnost obou systémů pomalu
končí, pokud tedy pominu fakt, že i zde jsou ve školách
učitelé a studenti. Tedy - zatím. Téměř vše ostatní
se více či méně liší. Pokud bych měl vybrat z rozdílů
jeden, který mi připadá zcela zásadní, tak je to způsob
hodnocení žáků. Tvůrci amerického sytému si dali záležet,
aby hodnocení bylo jasné a maximálně objektivní. Té
objektivity podle všeho dosáhli, ale neobešlo se to
(z mého pohledu) bez prvků neosobnosti, skoro bych řekl
až nepřirozené tvrdosti.
Američtí studenti nesmějí být zkoušeni ústně, protože
je to neobjektivní. Většina známek, které v průběhu
roku dostanou, pochází z testů. Ty jsou zpracovávány
na počítači, aby to bylo spravedlivé. Ze všech známek
se počítá vážený průměr, na jehož základě se určí konečná
známka z toho kterého předmětu. Dvacet procent konečného
hodnocení tvoří známky z domácích úkolů. Z hlavních
předmětů jsou úkoly každý den (zde mám na mysli zejména
High school). Nepřinesení úkolu hned druhý den znamená
automaticky pětku (zde efko). Ta se dá opravit dodatečným
vypracováním onoho úkolu, ale to je tak trochu teorie
v případě třeba jen desetidenní nemoci. Z matematiky
není nic výjimečného dostat za úkol vypočítat i sto
příkladů. Za deset dní to máme tisíc. I kdyby byl jeden
příklad na minutu - ne, nechtěl bych tu být nemocný.
Testy, kterými se prověřují žákovi vědomosti, nejsou
jen tak nějaké testy. Jsou to často testy velice fikané
až vypečené. Žák nemůže jenom tak hádat. To prostě nefunguje.
Třeba u matematického příkladu spočítají tvůrci testu
všechny možnosti, jak by se ten příklad dal špatně pochopit,
a tyto nesprávné výsledky nabídnou spolu se správnou
odpovědí. Jakkoli se tedy v testu seknete, svou odpověď
tam pravděpodobně najdete. Zkoušel jsem si pár příkladů
ze standardních absolventských testů a nechal jsem se
nachytat hned několikrát. Co se nezkazí v testech, může
se ještě pokazit esejí, my bychom řekli slohovou prací.
Slohovka se píše dvakrát za rok a to - pozor - úplně
z každého předmětu včetně tělocviku. Jistě není žádná
legrace napsat třístránkovou práci na téma asociativní
a distributivní zákon.
Ptáte se teď, proč, když je ten jejich systém tak vyprtěnej,
na konci produkuje takové imbecily, kteří ani nevědí,
kolik má Země měsíců? Ale vždyť jsem to už říkal: Běžný
student si spočítá, že domácí úkoly spolu s esejemi
dávají jenom 40 procent konečné známky, a proto se na
úkoly zcela jednoduše vyflákne. Dále ví, že když udělá
alespoň půlku testů jakž takž, bude mu to na výsledné
céčko (dobře) stačit. A pokud to stačit nebude? Na to
systém také myslí, protože se přece jenom chce chlubit
90 % středoškolsky vzdělané mládeže. Komu průměr nestačí,
musí do školy i o prázdninách, kde si může během tzv.
Letní školy opravit až dvě nedostatečné. Nemusím snad
říkat, že letní školy jsou narvané k prasknutí.
Jak se tak na ten rukopis koukám, já bych tu třístránkovou
slohovku na distributivní zákon asi zvládl. Minule jsem
slíbil popsat celý školský systém včetně dvou konkrétních
škol. Teď mám zase už popsané dvě stránky, a nezdá se
mi, že bych byl ani jen v polovině. Nedá se nic dělat,
musím to zase rozdělit na dvě části. Snad mi to Erny
i ti ostatní z vás, kteří máte raději nějaké stručné
větičky, odpustíte.
Příště: V čem že je tedy ten americký
školský systém tak úžasný?
Text: Arnošt
Löbel
|