ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domu



Zpět na seznam


Sponzor stránky
   

"Náš zákazník, náš pán!"

Text: Arnošt Löbel


"The itsy, bitsy spider went up the water spout," zaslechl jsem známou melodii a otočil jsem se. "Down came the rain and washed it away," zpívala dál mladá žena sedíc na zemi v kruhu dětí, které po ní opakovaly krkolomnou prstohru, jež k písničce o pavoučkovi patří asi jako "báác" ke "kolo kolo mlýnský." Když dozpívaly, otočila žena pár stránek v knize před sebou a začala předzpívávat další dětský hit: "Twinkle, twinkle little star, how I wonder where you are..." Její konec jsem už neslyšel, protože mě zaujal student, který ležel o kus dál a zdálo se, že spí. Než jsem si to však stačil ověřit, zvedl se, sebral ze země nějakou tlustou bichli, která ho pravděpodobně už nějakou dobu nebavila, a přešel do baru ke kamarádům. Přestal jsem si ho všímat, protože se právě uvolnila jedna z klubovek v rohu. Pospíšil jsem si, aby mne nikdo nepředběhl, při cestě jsem z police sebral poslední číslo National Geographic, pak se zabořil hluboko do čalounění a listuje stránkami se snažil vytvářet dojem, že rozumím všemu, co čtu.

A je čas na hádanku: "Kde myslíte, že se výše popsaný děj odehrával?" "V nějakém klubu," říkáte? Kdepak! "V McDonaldu?" E, e, samá voda! "U holiče!" Střílíte! Kdo říkáte, že to vypadá na knihovnu? Jste hodně blízko. "...A není to knihovna, je to kniha!" Jo, přesně tak - kniha. Nedivím se nikomu, kdo to hned nepoznal. Nepsal jsem o tom, jak jsem si u vchodu vzal košíček, důstojně obešel regály, vybral si z nich knihu či dvě, abych se pak způsobně zařadil na konec fronty u kasy. Však oni nic takového v Barnes & Nobble nemají. Když jsem tam byl poprvé, připadal jsem si jak v pohádkovém snu. Ta pohoda, uvolněnost všech zákazníků, hory knih. Dojem mi kazil jenom ten bar, kam je možné si ke stolu vzít štos knih a při jídle si jimi listovat, dělat si poznámky, cokoli. To se mi moc nelíbí, ale tato jediná vada na kráse nemůže znevážit všechna ostatní plus. Hádám, že koupě knihy je pro návštěvníky Barnes & Nobble asi tak jen z 20 % důvodem k návštěvě. Ostatní si přicházejí přečíst časopisy, pohrát si s dětmi v dětském oddělení, udělat si výpisky z učebnic nebo jen vyhledat nějaké zvláštní slovo v drahé encyklopedii.

V ostatních obchodech není taková pohoda jako v knize, ale proti průměrnému českému krámu je to pořád ještě ráj. V obuvi si snesete na hromadu deset párů bot a zkoušíte a zkoušíte. Když si nic nevyberete, vrátíte všechny botky zpět do regálu (nebo také ne) a jdete jinam. V oděvech je to podobné. Můžete si nabrat tolik oblečení, kolik potřebujete, a odnést si ho do kabinky, která nebývá o moc menší než průměrná paneláková ložnice. Ke kabinkám obvykle bývá přiřazena jedna pracovní síla, která nedělá celý den nic jiného, než že skládá oblečení, které si zákazníci zkoušeli. Samozřejmě se proto na nikoho nezlobí. Kdo si opravdu rád zkouší to, co si hodlá koupit, přijde si na své v elektře, zejména hodlá-li si koupit počítač. V obchodě s elektronikou jsou všechny vystavené počítače vlastně na odpis. Od každého modelu, který nabízejí, mají jeden určen zákazníkům na hraní. Celý den je kolem nich narváno a nejen malými kluky.

Prodavači ovšem vědí, že pouhým nabídnutím počítače na zevrubné vyzkoušení ještě zákazníka nezískávají. Mají praxí ověřeno, že jen a jen pěkně rafinovaným podlézáním se dostanou peníze pod střechu. Proto ve svých nabídkách jdou třeba až takhle daleko: "Odneste si domů nový počítač a když se vám s ním nebude dobře pracovat, můžete ho kdykoli během prvního měsíce vrátit. Pokud ve stejné lhůtě objevíte výhodnější nabídku od jiného obchodníka, my vám cenu vyrovnáme a navíc vyplatíme odměnu sto dolarů!" To se asi člověk rozhoduje podstatně rychleji, že ano, než třeba u nás v Escomu, kde zaplatíte, a teprve za měsíc vám přivezou počítač (nestalo se mně). Běžné jsou také nabídky obchodů s nábytkem, které na vás útočí slovy: "Vyberte si u nás ložnici dnes, a platit za ni budete muset až v lednu příštího roku; počkáme vám bez jakýchkoli úroků a nábytek vám dokonce dovezeme zdarma až do domu." Těžko se také odolává výprodejním akcím obchodních domů. Snad týden co týden jsou schopni nalézt nějaké výročí, na jehož počest zlevní skoro vše zboží o 20 až 50 %. Nechce se mi ani věřit, že někdo vůbec kupuje něco bez slevy.

No ano, v potravinách nejsou slevy tak časté ani tak plošné, ale to je jiný druh obchodu. Do potravin se musí každý týden a někdy i častěji, takže stačí, když je tam zboží drahé právě tak akorát. Nemyslete si však, že jenom proto, že do potravin se prostě chodit musí, je tam personál nějak namyšlenější než jinde. Kdepak! Žádné pokřikování po zákaznících, kteří si nevzali vozíček. Je jim to úplně jedno. Pokud je naopak někdo do vozíků blázen, může si požádat o elektrický. Může pak jezdit po krámu celé hodiny, když ho to baví. Nakonec bude ještě odměněn - jako každý jiný - příjemným chováním paní nebo pána u pokladny. Ten (ta) nejdříve pozdraví, než začne brát zboží z pásu, scanovat ho čtečkou čárkového kódu a skládat do igelitových tašek nebo papírových pytlů. Ve větších obchodech je na balení zboží u každé kasy ještě jeden extra zaměstnanec, který zboží přebírá od pokladní(ho) a skládá vám ho do vozíku. Nakonec, chcete-li, vám vozíček odveze k autu a uloží vám tašky do kufru. Pohoda, nákup bez nervů. Ne že bychom byli líní si skládat nákup do tašek sami, ale pokud se místo toho mohu soustředit na kontrolu cen, vypisování šeku nebo na operace s kreditní kartou, jsem tomu rád.

Víte, že často píši, že ne všechno v Americe je perfektní a skvělé. Věřím, že mi to věříte. Ale pokud jde o nakupování, nedoufám, že se zdejším zvyklostem můžeme v nejbližší době ani snad přiblížit. Nejsou tu všude roztomilí prodavači; také jsou někteří pěkně nerudní a mnozí zrovna moc nerozumějí tomu, co prodávají, stejně jako je tomu u nás. Jsou to však jenom výjimky. V celkovém pohledu je to tady docela jiný svět. Bůh ví, proč to tak je. Sám sebe se ptám, zda změna k lepšímu má začít u zákazníka nebo u obchodníka, a stále nemohu najít odpověď. Dlouho jsem si myslel, že zákazníci musí být těmi, kdo si vynutí změnu, ale pak jsme tu viděli jednu paní, jak sesypává jahody ze třech (cenou již označených) kelímků do jednoho, který si pak vybere, a mé úvahy se rozpustily jako pára. Tak teď si zase myslím, že tomu musí být naopak.
    P. S. Úmyslně jsem dnes nepsal o internetových nákupech, aby toho na ubohého čtenáře nebylo příliš.
    Příště: O nejdůležitější Historii ve Spojených státech.

Text: Arnošt Löbel

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L