ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domu



Zpět na seznam


Sponzor stránky
   

Zprávy z lékařských ordinací

Text: Arnošt Löbel

Ještě jsem se ani pořádně neusadil v zubařském křesle, a už tam byl doktor. Vždycky mi nejdříve přijde píchnout injekci, a pak ještě odejde k jinému pacientovi. Ke mně se vrátí později, až si je jistý, že anestetikum působí naplno.
   
"Tak co jsme vám to pouštěli minule? Pátý element? Chcete to pustit tam, kde jsme minule skončili, nebo by vám nevadilo, kdybychom si to pustili znovu od začátku? Dneska toho máme v plánu víc, takže je šance, že to uvidíte až do konce. Jste si jistý, že nechcete něco jiného? Koupil jsem pár nových dévédéček, můžete si vybrat."
   
Ujišťuji ho, že Pátý element mi nevadí. Stejně vím, že nebudu moci vidět úplně všechno, protože polovinu filmu se mi bude vrtat v chrupu. Stejně mě však těší jeho starostlivost.
   
Přístup - tak bych asi označil hlavní rozdíl mezi naším zdravotnictvím, jak jsem ho znal, a zdravotnictvím americkým, jak jsem ho zatím měl možnost poznat. Jsem si vědom, že zkušenost s lékaři, se zdravotnickým personálem a se zdravotnickými zařízeními je velmi individuálního charakteru. Nehodlám proto v žádném případě kategorizovat. Všude jsou dobří i špatní lékaři, špičková i poněkud zaostalá zařízení. Vše, o čem dnes budu psát, vychází jen a jen z mé vlastní (chválabohu nevelké) zkušenosti.
   
Poprvé jsem se musel objednat k lékaři někdy před Vánocemi roku 98. Tehdy v Miami nečekaně prudce klesly teploty hluboko pod 20 stupňů Celsia, na což můj jemný organismus zkrátka nebyl připraven. Dostal jsem zánět průdušek a vypadalo to, že by mohl být nepříjemný. Musel jsem k doktorovi. Ještě jsem neměl žádného vybraného, a tak jsem vytáhl seznam, který mi poslala pojišťovna. Jsou v něm jen ti lékaři, kteří mají s mou pojišťovnou smlouvu. Našel jsem jednoho, jenž má ordinaci docela blízko našeho domu a jehož jméno zní anglicky - doktor Smith. Rozhodně jsem se s nikým nechtěl domlouvat španělsko-anglicky, takže jsem všechny Gonzáleze, Rodrigueze a Fernandeze automaticky přeskakoval (což, mimochodem, v Miami znamená, že vynecháte skoro všechny.)
   
K doktorovi se musím telefonicky objednat. Snad jsem se tam mohl rovnou rozjet, ale i kdyby mě přijali, bylo by to posuzováno jako naléhavý případ, a jako takový by byl dražší (50 dolarů místo 15, v mém případě). Sestra se mě v telefonu vyptala na příznaky nemoci a otázala se, zda si myslím, že to vydržím ještě jeden den. Věděl jsem, že ano, a tak jsme si dohodli návštěvu na druhý den.
   
Přijímací kancelář u mého doktora vypadá jako hotelová recepce. Je tam pult, za kterým operuje zdravotnický personál. Přijímají nové pacienty, hledají v kartotékách (v počítačích), kasírují. V přijímací kanceláři jsou asi tři pohodlné sedačky, stolky s časopisy, nějaké ty kytky; potichu hraje klasická reprodukovaná hudba. Docela příjemné prostředí. Protože jsem byl novým pacientem, dostal jsem k vyplnění dotazník. Ptají se v něm skoro na všechno. Jako skoro každý dotazník, i tento obsahoval několik formálních chyb, takže jsem musel jeho obsah konzultovat s jednou ze sester. Nakonec jsme to však společnými silami dali dohromady. Nebyl jsem si sice jist všemi otázkami, ale sestra se zdála být spokojená.
   
Asi za pět minut pro mě přišla jiná sestra, která si mě odvedla do jedné z ordinací. Změřila mě, zvážila mě, změřila tlak, teplotu a puls, a ještě se zeptala na několik drobností, které pak připsala do onoho dotazníku. Potom mě nechala v ordinaci samotného s tím, že mám chvilinku počkat, než ke mně přijde doktor. Asi deset minut jsem si krátil dobu zkoumáním přístrojů a udělátek, která neznám z českých ordinací. Uteklo mi to jako voda. Pak přišla doktorka. Prohlédla mě a poslechla. Říkala, že to se mnou nevypadá tak zle, ale nezdráhala se se mnou o tom trochu diskutovat. Musím říci, že mi vysvětlila vše, co jsem chtěl vědět. Byl jsem maximálně spokojen. Pak mi napsala nějaká antibiotika a také jakési kapky a ještě prášky proti teplotě. Od obou druhů prášků mi dala vzorky, které mi měly vystačit na první den, abych popřípadě nemusel hned od doktora letět do lékárny a tam zase čekat, než mi podle předpisu léky připraví. Doktorka mi ještě vysvětlila, že teploty by měly ustoupit do dvou dnů (což se stalo), ale kdyby ne, takže se mám ještě ozvat. Mimochodem, ta antibiotika jsem bral jen dvakrát denně; ráno a večer. Žádné dva penicilíny každé 4 hodiny a po dvou dnech pak pokračovat s jedním práškem každých šest hodin. Mou první zkušenost s lékaři bych hodnotil jako celkem příjemnou.
   
Ne tak příjemné, myslím po všech stránkách příjemné, byly mé návštěvy u zubaře. Dentistu jsem si opět vybral z tlustého katalogu. Mohl jsem si stejně tak vybrat horšího, lepšího. Absolutní náhoda. Můj zubař je celkem sympatický, poměrně mladý člověk. Mluví plynně anglicky, dokonce se mi zdá, že snad ani neumí moc španělsky (na rozdíl od jeho personálu). Jedna věc mi tam však u něj vadí. Má kapánek zastaralé zařízení. Ať jsem byl v Čechách kdekoli, všude měli lepší křesla. Nevím, zda všechny ty přístrojky byly lepší, ale rozhodně to jako celek vždy lépe vypadalo. Tak nějak udržovaněji. Křesla a přístroje v ordinacích mého miamského dentisty vypadají dost ošuntěle.
   
Snad je to tím, že můj zdejší zubař si musí zařizovat tři ordinace. Je to u něj jak v karuselové dojírně. My, pacienti, zajedeme do boxů, kde se o nás starají sestřičky, a doktor mezi námi přebíhá podle toho, jak začíná/přestává působit anestetikum, jak pomocný personál vyvíjí rentgenové snímky, prostě jak to doktorovi přichází pod ruku. Řekl bych, že se za den docela naotáčí, než si vydělá na ten vysoký standard, o kterém neustále hovoří čeští lékaři.
   
Příště: Rozdíly a shody mezi naším a americkým televizním vysíláním (respektive jeho obsahem).


Text: Arnošt Löbel

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L