Rychlost na silnicích,
prohřešky a důležitá pravidla
V USA je rychlá jízda nemilosrdně trestána. Pokuty
jsou vysoké a často šplhají k hranici dvou set dolarů.
Šlápnout na to a hasit si to stovkou (rozuměj v
mílích) znamená i pro Američana vysoké riziko, že
skončí za mřížemi. Pro českého turistu však téměř
jistotu. Policisté v některých případech vybírají
sice v hotovosti a na místě, většinou však platí
hříšníci pokuty poštou. No, a pokud nemají v USA
žádnou adresu, pak putují do vazby, kde si počkají
na soud. Američtí soudci pritom nejsou žádní mazlíci,
mnohdy dokáží dosti nepříjemně překvapit. Vyplatí
se tedy raději nepospíchat a obecně řečeno: lépe
se vyhýbat policii jako takové.
Z napevno umístěných radarů si šoféři starosti dělat
nemusejí. Vážnou hrozbu však představují šerifové
s laserovými puškami (ruční radar), kteří rádi číhají
za mosty, stromy, zatáčkami a pak zejména "lovci"
- tedy policisté náhodně jezdící po dálnicích a
měřící rychlost zezadu. Ti se zpravidla objevují
v blízkosti měst. Na druhou stranu však policisté,
a to - až na skutečné výjimky - celonárodně tolerují
zhruba desetimílové překročení povoleného limitu.
Navíc - americké vozy bývají v drtivé vetšině vybaveny
funkcí CRUISE CONTROL, neboli autopilotem, s jehož
pomocí si řidic nastaví libovolnou cestovní rychlost.
Zvláště na dlouhých trasách ušetří autopilot šoféra
křečí v lýtkách a často eliminuje i nějakou tu pokutu
z nepozornosti. Jaké
jsou limity na amerických vozovkách?
Vážné dopravní přestupky
Za vážný dopravní přestupek považuje americká policie
rovněž nezastavení za výstražně blikajícím školním
autobusem (nelze si jej splést - je žlutý a je na
něm napsáno School Bus) a nezastavení na značce
STOP. Americký systém stopek bývá Čechům věcí neznámou.
Pokud je na križovatce značka STOP s podnápisem
4WAY nebo ALL WAY (všechny cesty) platí, že první
z křižovatky jede ten, kdo na ní přijel první.
Odlišnosti
Ve Spojených státech se rovněž zatáčí doprava na
červenou, nikoli ale v případech, kdy je křižovatka
označena nápisem NO TURN ON RED (nezatáčet na červenou)
a pravidlo rovněž neplatí v New York City! To platí
i tehdy pokud na křižovatce bliká (čili nesvítí)
červené světlo. K důležitým značkám patří také U-TURN
- která povoluje jinak zakázané otáčení na silnici,
XING - Crossing, čili přechod, nebo také HOV-2(3)
- High Occupancy Vehicle označující pruhy na dálnicích
pro vozy s více jak dvěma, někdy třemi cestujícími.
Řečeno
se shovívavým úsměvem, Američané nejsou žádní
superjezdci. Jsou velmi opatrní, zato často zapomínají
na blinkry, případně blikají doprava a jedou doleva.
Možná kvůli pomalé jízdě, ale možná i kvůli většinově
rozšířenému systému čtyřproudových silnic, je
v USA k vidění daleko méně nehod, než u nás.
V
USA se na dálnicích předjíždí jak z leva, tak
i z prava.
zpět
Řidičský průkaz
(náhled)
Jezdit v Unii bez řidičáku znamená koledovat
si o pořádný průšvih. A to opět znamená přinejmenším
pokutu, někdy krátkodobé vězení, soud, oplétačky
s úřady - zkrátka starosti... Samotný český
řidičák je k ničemu a je to téměř totéž, jako
jej nemít vůbec. Pozor! Ne tak úplně,
neboť mezinárodní
řidičský průkaz platí coby doložka českého a
je nutné je mít na americké silnice oba hezky
pohromadě. To platí zejména při pronajímání
auta. Půjčovny totiž chtějí vidět oba.
V
USA platí tedy řidičský průkaz mezinárodní, jenž
je k mání na příslušném dopravním
inspektorátu v ČR.
Čeští dopraváci rozeznávají dva typy. Jeden podle
Vídeňské úmluvy z roku 1968 - ten je v USA neplatný
a druhý podle Ženevské úmluvy z roku 1949
- ten je správný. Vždy výslovně žádejte o "ženevský"
a raději si jej po vydání ještě jednou překontrolujte.
Leckde se vás budou pokoušet přechytračit a přesvědčit
o opaku, trvejte ale na svém. Koneckonců od toho
vydalo ministerstvo vnitra i přehlednou tabulku,
která hovoří zcela jasně: platnost
mezinárodních řidičských průkazů podle jednotlivých
států
To
však nakonec také nemusí stačit, protože USA jsou
velká země a pro řadu policistů - zvlášť v hodně
odloučených místech amerického jihozápadu - jsou
mezinárodní řidičská oprávnění velkou neznámou.
Čas od času pojmou podezření a zajistí vás. Čili
opět starosti. Přinejmenším do doby, než se dovoláte
na některý z českých konzulátů, jenž vás z toho
vytáhne. Neveříte? Stačí se poptat na na konzulárním
oddělení washingtonské ambasády.
Vůbec by totiž nešlo o první případ. Pravdou je,
že podobné jednání policistů považujte spíše za
vzácnou výjimku, než ozkoušené pravidlo.
zpět
Hraniční hlídky
Za běžných okolností muže v uniformách zajímat nebudete.
Existují ale místa, kde se opatrnost vyplácí. Jde
o hraniční oblasti Arizony, Nového Mexika a Texasu
- hlavně El Pasa, kde státy sousedí s Mexikem. Prakticky
každá silnice procházející zdejšími oblastmi je
někde přerušena kontrolním stanovištem Border Patrol
(hraniční hlídka). Sítě těchto celníků jsou vskutku
husté a přísnost nevídaná. Mají pochystáno především
na mexické uprchlíky, ale i pro Evropana se může
sebemenší chyba v dokladech zvrtnout v neplánované
několikadenní zdržení s prohlídkou místního detenčního
zařízení - tedy vazby.
zpět
Agricultural Inspection:
Na hranici Kalifornie s jinými státy
jsou ješte jiné vymyšlenosti - Agricultural Inspections.
Kalifornie se totiž jako velmi dobře prosperující
zemědělský stát brání dovozu rostlinstva všeho druhu,
sazenic, semen atd... Hlídky jsou korektní a obstrukce
z jejich strany nehrozí.
zpět
Honí nás policie
Z výše napsaného to může vypadat, jakoby USA
byly policejním státem. To by jistě bylo odvážné
tvrzení, i když.... Avšak v zemi, jejíž míra kriminality
je téměř třikrát vyšší, než třeba v Německu, jsou
policisté poněkud citlivější a vymáhají své pravomoci
daleko přímočařeji. Šerifové nezastavují se stopkou
v ruce, jak jsme zvyklí z domova. Jednoduše se vozem
nalepí na zadní nárazník vašeho auta - houkají,
blikají, září - což jinými slovy znamená příkaz
k okamžitému STOP. Řidiči nezbývá než najít první
vhodné místo k zastavení (tedy i krajnice) a trpně
čekat s rukama volně položenýma na volantu. Nějaké
hledání dokladů v náprsní kapse nedoporučuji. Čekání
bývá někdy dlouhé. Trpělivost je ale na místě. Podrobné
instrukce najdete zde:Doporučení..
zpět
Alkohol na silnicích:
Popíjet alkohol za volantem je pochopitelně i ve
Spojených státech nepřípustné. Minimální hranice
obsahu alkoholu v krvi sice existuje, její hodnota
je ale v každém státu jiná - většinou se pohybuje
kolem 0,4 promile. Na rozdíl od nás však zákaz pití
platí i pro spolujezdce. Alkohol se nesmí dokonce
ani viditelně uvnitř vozu povalovat. To platí i
pro plechovku piva.
zpět
Co je to AAA:
To je vlastně Americká
automobilová asociace (také
Triple A) působící v USA i v Kanadě. Členství
na rok stojí kolem 50 USD a skýtá řadu výhod
od slev za noclehy ve vybraných motelech, slevy
za pronájem vozu, zdarma dovoz benzínu, když
nečekně dojde, zdarma odemknutí vozu, zdarma
či zlevněný odtah apod... Bohužel jsou brány
AAA lidem žijícim jinde než v USA uzavřeny.
Ačkoli, částečná možnost, alespoň co se týče
získání map, tady zřejmě je. Mrkněte na dopis
jednoho z čtenářů Ameriky v kosce.
zpět
Parkování:
Bývá nejčastější příčinou pokutování. Ve městech
je parkování značeno často nepřehlednýmí tabulkami s mnoha
omezeními. K placení slouží parkovací hodiny umístěné
pár desítek centimetrů od krajnice. Fungují většinou
na 25ti centovou, mnohdy ale i na 10ti a 5ti centovou
minci. Doba, po kterou je možné parkovat bývá omezena
od 1 do 10 hodin. V sobotu, neděli a ve všedních
dnech po šesté či sedmě hodině večerní se alespoň
ve větších městech může u parkometrů parkovat zdarma.
V obytných čtvrtích bývá někdy parkování zdarma.
Parkování v těsné blízkosti hydrantu je považováno
za důvod k odtažení vozidla (zhruba 150 USD) a zejména
v New Yorku k tomu skutečně stačí i daleko menší
důvod. FINTA: Zdarma lze s vozem stát na parkovištích
fast-food řetězců (McDonald's, Taco Bell atd...)
Nemělo by se sice, ale funguje to dobře a spolehlivě.
zpět
Benzínové pumpy
Instrukce
při čerpání:
- Insert Card (vlož kartu)
- Remove Card (vyjmi kartu)
- Lift nozzle and begin pump (vezmi
trysku a začni čerpat |
|
|
Díky
nízké spotřební dani dají Američané za benzín v
průměru třikrát méně než lidé v ČR. Při jejich příjmech
vnímají auto stejně jako jiný užitkový předmět denního
používání. Síť benzínových čerpadel je
neobyčejně
hustá a konkurence mezi pumpaři nesmírná. Lze
tedy vybírat, i když cenové rozdíly mezi několika
čerpadly na jednom místě činí maximálně pár setinek
centu. Benzín lze kupovat za hotové (na pumpách
bývají výběrové automaty ATM) a většinou i kreditní-platební
kartou.
V
takovém případě je každý terminál s čerpací pistolí
vybaven čtečkou magnetických karet, tlačítky - zda
zaplatíme uvnitř nebo venku a displejem, na němž
se objeví instrukce, co právě udělat.
Průměrné
ceny benzínu v USA (r.2000) - 1gallon = 3,785
litru |
Východ |
1,55-1,9
$/g |
Středozápad |
1,55-1,9
$/g |
Západ |
1,55-2,2
$/g |
Kalifornie |
1.65-2.5
$/g |
zpět
|