Zlevňovací
kupóny
S nimi klesají ceny motelů o třetinu až polovinu... Rychlostní
limity na amerických silnicích Blue
Book - zjistěte si kolik
má státí auto, které kupujete nebo prodáváte
Sponzor
stránky
Koupě vozu v USA
text:Oldřich Bureš
Co
dělat před koupí:
- zvážit na co a proč auto kupujete - na
popojíždění do práce a po okolí, nebo na
cestu po USA
- kolik můžete investovat
- zda není výhodnější auto půjčit
– plus je v tomto případě jistota o funkčnosti
auta, pojištění při nehodě a
poškození auta, odpadají starosti a poplatky
s pojištěním, značkou atd. Auto vlastní - na popojíždění - dá se sehnat za babku v řádech stovek
dolarů, ale nelze očekávat žádné zázraky.
Jde o vozy, které mají má najeto statisíce mil,
ale krátkodobě a na menší vzdálenosti jsou
stále spolehlivé. Taková auta lze většinou
sehnat bez větších potíží během několika
dní. S případným prodejem to už pak může
trvat o něco déle. Prodat jde nakonec ale
vše, i když třeba jen na náhradní díly
Auto vlastní - na delší cestování
- stojí tisíce dolarů. Optimální cena je
tak kolem dvou tisíc USD. To je skutečně
rozumná cena za ojeté auto, které má ještě
vydržet náročnější jízdu. Níže bych
nechodil, neboť když se rozsypete někde
„in the middle of nowhere“ tak je z toho průser
jako vrata.
- výběr bych neuspěchal a hledal bych
pokud možno co nejdéle. Nechat si vůz prohlédnout
za pár dolarů někde v servisu se bezesporu
vyplatí. Nakonec, nechat si před dlouhou
cestou vyměnit olej, zkontrolovat brzdy,
je jedině dobrá investice do budoucna.
- ceny ojetých aut jsou proměnlivé, záleží
na spoustě: kolik má najeto (obecně
bych nešel do auta nad 200 000 mil), zda je
bouráno, typová řada a značka
a samozřejmě stáří auta, odkud
pochází (velice zachovalá bývají auta
z jižních států kde nemohou moc korodovat).
- dobrý oficiální guide cen ojetin je tzv. Kelley
Blue Book (http://www.kbb.com/) kde jsou orientační ceny
ojetých aut tak za posledních 10-15 let podle
typu. Uvedené ceny říkají‚ kolik by jste
měli dostat jak při nákupu tak prodeji
v oficiálním autobazaru. Je dobré si na internetu
vyhledat právě vyhlédnuté vozidlo a porovnat
cenu s tou, kterou prodejce nabízí. Cizince
pochopitelně každý rád poněkud osolí
- takže pozor, nebojte se smlouvat, aut jsou
v USA hromady a hromady.
- pokud auto dovezete v celku, máte slušnou
šanci jej prodat za podobnou cenu, za kterou
jste jej koupili. Zvláště pokud najedete
jen pár tisc mil.
- za osvědčené bývají považovány zejména
značky Toyota a Honda. Vydrží nejvíce a
na rozdíl od ojetin amerických automobilek vyžadují
minimální údržbu. Toyoty a Hondy si navíc díky
sve proslulé kvalitě uchovají svou cenu
relativně déle
- měňte pravidelně olej v motoru
a olejový filtr. U ojetin většinou každých
tři až čtyři tisíce mil. Záleží
opět na typu auta. To je prakticky jediná
údržba, kterou bych v žádném případě
nezanedbával. Olej vymění bez nadsázky
a na počkání každý servis. Výměna
přijde na maximálně 20 až 30 USD.
Výsledek? Pojedete lépe, déle a neriskujete
při velkých přejezdech či ježdění
vhorách zadření motoru.
Před delší cestou neškodí jít na tzv. Tune
Up. Coč není nic jiného, než kontrola a
seřízení základních funkcí auta, brzdy,
olej, pneumatiky (rotace), baterka, klimatizace,
kapaliny v posilovači řízení,
chladiči, ostřikovači, brzdách
a také olej v automatické převodovce
(z 90 procent půjde o automat) atd... Olej
v aut. přev. Vydrží normálně
30 až 40 tisíc mil, ale rozhodně je nutné
jej před vyjetím překontrolovat, zda
není spálený. Poruchy na těchto převodovkách
bývají astronomicky drahé!!
Tune Up vyjde na nějakých 30 až 50 USD
v případě, že nebudou objeveny
važné problémy. Vždy trvejte na tom, aby případné
opravy nebyly automaticky provedeny bez vaší
autorizace. Jestliže vám přijde odhadovaná
cena oprav vysoká, zaplaťe raději
jen za kontrolu a jeďtě opravovat
s výčtem závad k jinému servisu.
Než si auto koupíte: Řidičák - musíte mít platný
řidičák. Ať už mezinárodní či
americký. Pojištění - ve většině
států vyžadují pojištění už při
koupi vozu. Pojistka (obdoba povinného ručení)
je až na pár výjimek povinná. Ceny opět
závisejí na typu a stáří vozu (čím
novější a luxusnější, tím dražší)
a také na věku majitele auta (čím
mladší tím dražší). Nejvíce pak platí šoféři
ve věku18-21 let, následují muži 21-25.
Ženy jsou na tom o něco lépe, neboť
jsou prý klidnější.
Pojišťovacích firem je celká řada
a dá se vybírat. Osobně bych šel k nějaké
osvědčené a celostátní jakou je např.
Progressive, či State Farm. Seznamy pojišťoven
jsou dostupné na internetu. Online si dokonce
můžete podle zadaných kritérií zjistit
hrubou cenu pojistky. Cizinci s mezinárodními
řidičáky platí o něco více. Je
třeba počítat s nějakými 50 a
více dolary měsíčně. Platit se
většinou musí na půl či celý
rok dopředu. Peníze vrátí. Ale pochopitelně
po odečtení penalizace za předčasné
zrušení smlouvy a také jen na účet u Americké
banky.
Možné jsou i platby měsíční, ovšem
jsou zase o něco dražší. Jezdit bez pojistky
sice lze, ale jen do té doby, než vás zastaví
policie, pak je konec. Doklad o uzavření
pojistky vozte vždy s sebou.
Než vyjedete: Licence Plate - neboli poznávací
značka. Auto si musíte po jeho koupi přeregistrovat
na sebe, jinak nebude legálně vaše. Ještě
před koupí chtějte vidět a zkontrolujte
si tzv. Certificate of Title, což je obdoba
našeho techničáku a doklad o vlastnictví
zároveň. Stojí v něm typ vozidla,
jméno majitele a také jméno předchozího
majitele, cena za kterou bylo koupeno, počet
najetých mil atd. Každý stát má trochu jiná
pravidla, která se však v zásadě příliš
mnoho neliší.
Title si musíte nechat přeregistrovat na
sebe u notáře a na příslušném úřadě
okresu, oblasti (county), kde bydlíte. Už zde
ale většinou budou chtít vidět uzavřenou
pojistku. Teprve pak úřad vystaví novou
Licence Plate a Registration. Bez značky
by Vás zastavil první policajt, kterého by jste
potkali.
Tyto věci jsou za poplatek, který se liší
county od county - někde po Vás dokonce
budou před vydáním Plate chtít emissions
check - e-check (kontrola emisí), kterým Vaše
auto musí projít, aby bylo schváleno k provozu.
Celá registrace muže stát od pár dolarů
až po stovky. Záleží opravdu jen na místě,
kde vůz kupujete. Krom e-check žádnou jinou
technickou kontrolu nikdo nevyžaduje, tudíž
můžete jezdit i s úplným vrakem zcela bez
jakýchkoli problémů.