Autem
v Americe I.
text:
Arnošt Löbel
Tento
příspěvek je poněkud podrobnější verzí dopisu, kterým
jsem odpovídal na dotaz jednoho čtenáře. Po odeslání
jsem si uvědomil, že to, co jsem mu psal, by mohlo zajímat
i mnohé další. Onen čtenář se na mě obrátil s žádostí
o radu.
Chystá se prý strávit léto na Floridě a každý mu říká,
a dokonce i já i tom píši, že bez auta se na Floridě
pobývat nedá. Ptal se, zda je tomu opravdu tak, a pokud
ano, co má dělat. Bude-li pro něj výhodnější pořídit
si auto z půjčovny, nebo si nějaké ojeté koupit a později
ho prodat, na kolik že to tak všechno asi vychází, a
co řidičák, a pojištění, musí-li je mít či ne... a spoustu
dalších podobných otázek. Snažil jsem se mu vyhovět,
byť nejsem v tomto oboru považován právě za odborníka.
Co jsem však věděl, jsem mu napsal. Vždyť co bych já
byl býval dal za i za to málo, co vím teď.
Trvalo mi celý rok, než jsem se začal trochu orientovat.
Půjčovnu aut, servis nebo pojišťovnu bych se sice i
teď otevřít asi zdráhal, ale pokud jde o rady nováčkům,
vidím svou úlohu poměrně zřetelně. Opakuji však - rady
nováčkům. Tímto bych chtěl hned zpočátku odzbrojit všechny
staré kozáky, kteří ve Státech žijí roky, a kteří tedy
zákonitě vidí do problematiky kolem aut mnohem lépe
než já. Pokud shledají nějaké mé povídání pomýleným,
nebo vědí-li, že v jejich státě se to či ono praktikuje
jinak, nechť mi klidně napíší a vysvětlí, v čem jsem
se spletl či co ještě jsem určitě měl napsat.
Půjčování auta
Řekl bych to asi tak: Pokud plánujete strávit na Floridě
dobu kratší než jeden měsíc, bude pro vás půjčovna pravděpodobně
výhodnější. Při době pobytu delší než měsíc by měla
koupě ojetého vozu - při troše štěstí - být úspornější
variantou. Jistě také záleží na tom, jak chcete dovolenou
na Floridě strávit. Pokud hodláte být víceméně ve městě,
třeba v Miami, a pouze o víkendech si chcete udělat
nějaký ten delší výlet, bude se půjčovna rentovat (zajímavá
kombinace slov, není-liž pravda) asi i v době delší
než měsíc. Ona nakonec i ve floridských městech nějaká
ta veřejná doprava existuje. Člověk se při používání
městských autobusů sice dost načeká a nachodí, ale jde-li
o to hlavně ušetřit, dá se něco z pohody obětovat.
My jsme si nepůjčovali auto mnohokrát. Pokud si vzpomínám,
tak asi čtyřikrát nebo pětkrát. Nejmenší cenu, kterou
jsme museli zaplatit, bylo 100 dolarů za víkend s tím
nejmenším vozem, jaký se dá půjčit - Geo Metro; obsah
jeden litr, převodovka automatická třístupňová. Nejdražší
auto pak byl ten Chrysler, se kterým jsme dělali zkoušky
v autoškole; ten nás přišel myslím na 70 nebo 80 dolarů
pro ten jeden den. Pokud je mi známo, tak většina půjčoven
nabízí slevy pro ty, kteří si půjčují auto na týden
a déle. Když se navíc trefíte do nějaké té speciální
hot nabídky, můžete si půjčit autíčko kompaktních rozměrů
i za 150 dolarů týdně. Při sestavování rozpočtu však
musíte brát v úvahu mnoho okrajových podmínek. Především
záleží kde, kdy a od koho si auto půjčujete. Ceny jsou
tu všechno, jen ne pevné. Rozhodně se vyplatí sehnat
si před cestou co nejvíce informací o aktuálních nabídkách.
Odkazy na některé zajímavé internetovské zdroje uvádím
v závěru. Zde pak je výčet toho, co by měl rozhodně
každý vědět dříve, než se do nějaké té půjčovny vypraví:
Musíte mít řidičský průkaz. Nemusíte se prokazovat přímo
řidičákem mezinárodním, ale pokud ho mít budete, jistě
tím nic nezkazíte. Na příslušném úřadu (čert aby se
v nich dnes vyznal) vám ho za dvě stovky udělají na
počkání. Vždyť to ostatně není nic jiného než překlad
řidičáku normálního.
-
Platit budete muset kartou. Zapomeňte na papírové
peníze. Kreditní či debetní karta je pro půjčovnu
formou záruky, že když se s autem nevrátíte, tak oni
se alespoň trochu budou moci zahojit tím, že vám vyčistí
účet. Většina z půjčoven akceptuje všechny běžné karty,
ale vzhledem k omezeným možnostem na českém bankovním
trhu, můžete si vybrat prakticky pouze mezi dvěmi
kartami - debetní VISA a debetní MasterCard.
-
Auto se nepůjčuje bez náležitého pojištění. To je
pochopitelné. Ovšem buďte obezřetní, protože jen některé
z pojistek jsou vyžadovány zákonem. Vždy si nejdříve
pořadně pročtěte všechno, co vám bude dáno k podpisu.
U těch, možností, které jsou pouze volitelné, je to
většinou výslovně napsáno. Budete-li mít pochyby,
ptejte se a klidně se i rozčilujte.
-
Téměř nikde neexistují pevné ceny. Dealer je s to
vám bez mrknutí oka přihodit k ceně dalších dvacet
procent, než by řekl švec. Stalo se nám, že když jsme
do půjčovny volali, tak nám slíbili auto za stovku
na víkend. Při jednání na místě nám však dali k podpisu
smlouvu s částkou kolem sto třiceti dolarů. Řekli
jsme jasně, že to nebylo součástí dohody a že to tedy
nechceme a ať nás odvezou zase zpátky. Dealer nás
požádal o chvilku strpení a odešel se poradit se šéfem.
Když se vrátil, omluvil se nám s tím, že nevěděl,
že nám byla nabídnuta speciální víkendová cena. Lišák
jeden. Dejte jim najevo, že víte, jaká hra se hraje.
To
je ve stručnosti tak asi všechno. Jistě ne všechno, co
se týká půjčování auta, ale všechno, v čem by se mohlo
půjčování v USA lišit od půjčování doma. Nechci psát o
tom, že byste si před podepsáním smlouvy měli auto pořádně
zkontrolovat a dbát na to, aby sebemenší škrábnutí bylo
ve smlouvě podchyceno. To jistě napadne každého i bez
mých rad. Já jen chci ještě jednou upozornit, abyste nebyli
stydliví, a pokud něčemu nebudete rozumět - ať proto,
že je to jazykem anglickým, či proto, že je to stylem
právnickým - nechejte si to od dealera vysvětlit.
Koupě ojetého vozu
Tak teď se ocitám opravdu na tenkém ledě. Budu se však
snažit bruslit co možná nejopatrněji a nebudu se v žádném
případě pouštět do žádných větších akcí. Rozhodně nikdo
nečekejte technické rady. Byli byste zklamáni. Dostanou
se vám rady pouze všeobecné; takové, které já shledávám
praktickými.
Jak jsem řekl, myslím si, že při pobytu delším než jeden
měsíc bude koupě nějaké té ojetiny pravděpodobně úspornější
variantou při srovnání s půjčovnou. A to myslím i tehdy,
když se vám nepovede před odjezdem auto zase někomu prodat.
Vždyť když si naplánujete cestu v sezóně, kdy je o půjčování
aut největší zájem, můžete za týden zaplatit částku kolem
jednoho tisíce dolarů i více. To je však také cena, za
kterou se již dá koupit auto, které by mělo měsíc vydržet.
S každým týdnem a měsícem pobytu se pak miska s vahami
víc a víc převažuje na stranu koupě ojetého vozu. Samozřejmě,
že tyto závěry platí pouze v tom případě, že kupující
- tedy vy - nejste totální laik. Počítám, že pro koupi
ojetého auta se rozhodnete nejen proto, že chcete něco
ušetřit, ale hlavně proto, že víte, jak na to.
Začněme pár základními cenovými předpoklady. Jsou sice
opravdu základní, ale jsou to přeci jen předpoklady:
-
Nejlevnější auto, která má ještě nějakou užitnou hodnotu,
se dá pořídit za 1000 až 1500 dolarů.
Pokud budete mít štěstí, mělo by vám takové auto vydržet
minimálně měsíc, dva. Pravděpodobně budete muset koupit
baterku a možná ještě pár drobností, ale tyto dodatečné
investice by vás neměly stát více než pět stovek.
V případě takto levného auta stojí na vaší straně
skutečnost, že technická kontrola vozu je na floridských
silnicích raritou, takže ne všechno musí být tip-ťop.
-
Možná však nebudete chtít auto, které má všechny sedačky
prodřené s viditelnými skvrnami od všeho možného (ano,
i od toho) na místech ještě neprodřených. Také pokud
jste z těch, které rozčiluje, když stěrače nestírají
a blinkry neblikají, bude si muset připlatit. Auto,
kde by mělo všechno jakž takž fungovat, můžete pořídit
od přibližně 2500 dolarů. Byla mi nabízena
ani ne deset let stará Mazda za 2400, která až na
středně velké odřeniny a skoro úplně sjeté gumy vypadala
celkem slušně. Tedy - zdálo se mi. Tenkrát jsem si
však s prodejcem neplác', protože jsem se rozhodl
usmlouvat cenu na dva tisíce, což se mi nepovedlo.
-
Pro pobyt delší půl roku a více byste měli více než
na úspory okamžité brát ohled na úspory dlouhodobé.
Rozhodně si pobyt užijete lépe, když do auta investujete
minimálně 3000 dolarů. Nad touto hranicí se
již nacházejí auta, jejichž datum výroby spadá do
tohoto desetiletí. Takové vozy také mohou mít najeto
méně než 100 tisíc mil, což se tu všeobecně pokládá
za jeden z nejdůležitějších parametrů.
Tolik
snad pokud jde o základní orientaci v cenách. Berte však
na vědomí, že cena ojetého auta je vždy více než z 50
procent na vás. Každý dealer na vás nejdříve vybafne částku
mnohem vyšší, než ve skutečnosti očekává, čímž vás chce
zastrašit. Je tak ostatně trénován a neměli byste mu to
mít za zlé. On vám také nebude vyčítat, když mu to nebudete
ochotni dát. Při smlouvání byste měli vycházet z předpokladu
nezaplatit více než 80 procent původně navržené částky.
Pokud potřebujete dodat trochu sebedůvěry, tak vězte,
že i já jsem z původních 3600 udělal konečných 3000 dolarů
(83 % a kousek).
Dejme tomu, že tedy ano, že jste se již rozhodli si na
dobu pobytu nějaké ojeté auto pořídit. Našli jste si pro
sebe vhodnou cenovou kategorii a peníze už jste začali
dávat na stranu. Také si věříte, že válku s dealerem o
konečnou cenu nějak zvládnete. Nyní tedy potřebujete jen
vědět, co se má a co se pravděpodobně bude u dealera dít
poté, co se dohodnete. Potřebujete vědět toto:
-
Budete se muset prokázat platným řidičákem. Myslím,
že by měl stačit ten náš, případně mezinárodní, ale
opravdu si jistý nejsem. K otázce řidičáku se později
ještě vrátím. Teď by nám další podrobnosti jen zbytečně
komplikovali situaci.
-
Kromě ceny, na které se dohodnete, budete musíte zaplatit
daň (na Floridě 6,5 %), poplatek za poznávací značku
(něco pod stovku), zákonné pojištění a možná ještě
nějaké speciální dealerské příplatky, kterým pravděpodobně
nebudete rozumět (nic až dvě stě dolarů). Platit budete
platební kartou (VISA, MasterCard), stejně jako v
případě půjčovny.
-
To všechno, včetně pojištění musíte zaplatit dříve,
než s autem odjedete. Dealer vám vydá prozatímní papírovou
značku, kterou si asi vylepíte na zadní sklo. Normální
poznávací značka vám pak přijde do měsíce.
-
Pojištění si můžete sjednat telefonicky přímo od dealera,
případně ho dokonce nechat vyřídit vše za vás. Znalci
však doporučují raději se předem dohodnout s nějakou
solidní pojišťovnou a k dealerovi přijít už vlastně
skoro se smlouvou.
Původně
jsem na tomto místě chtěl napsat: "No, snad jsem na nic
nezapomněl," ale hned mi došla bláhovost takového zvolání.
Samozřejmě, že na spoustu věcí jsem zapomněl. I kdybych
se měl rozkrájet, nemohu zde nikdy upozornit na všechno.
Že si třeba musíte dávat pozor, abyste nekoupili kradené
auto. Můžete si nechat potvrdit původ auta na stanici,
kde měří emise, případně si můžete zkontrolovat číslo
vozu na Internetu (www.carfax.com). Za tuto službu se
platí asi 20 dolarů, ale vzhledem k tomu, že krádeže jsou
tu velmi oblíbené, je tato trocha obezřetnosti rozhodně
na místě. Také bych se mohl více rozepsat o tom, jak co
nejvíce ušetřit. Že auto se dá koupit přímo od majitele,
čímž lze cenu srazit i o 20%. Je to poněkud riskantnější,
ale pokud někdo své věci rozumí, jistě ví, jak na to.
V každém případě nemůžete nic pokazit, když si u jakékoli
benzínky koupíte reklamní časopis s názvem AutoTrader,
ze kterého si můžete udělat základní představu o cenách.
Všechny nabídky, které budou nějak extrémně vybočovat
z průměru, bez milosti zavrhněte. Bude vás to jistě svádět
nějakou tu "naše nejnižší cena" nebo "musíme prodat -
stěhujeme se" nabídku alespoň omrknout, ale věřte mi,
bude to ztráta času. Dobré víly a kouzelní dědečkové dávno
vymřeli.
A tak, pokud to s koupí auta myslíte opravdu vážně, vězte,
že čím více informací si obstaráte, tím pro vás lépe.
Zde jsou některé odkazy, které váz zavedou na zajímavá
místa v síti Internetu. Nepochybuji, že z nich se dostanete
na mnohá zajímavá místa další a další a další. Přeji vám
proto příjemně strávené noci před obrazovkou monitoru.
Na těchto stránkách pak za týden naleznete další informace,
tentokrát z jiné strany problematiky.
-
Edmunds,Trader
Online - průvodce nákupem nového či ojetého vozu
-
Carfax
- kontrola vozu podle jeho čísla (tzv.
VIN), předchozí prodeje, opravy u dealera atd...
text:
Arnošt Löbel
část druhá
|