Autem
v Americe II.
text:
Arnošt Löbel
Zákonné pojištění
V USA je minimální pojištění vozu nařízeno zákonem;
v tom je to stejné, jako u nás. Ve všem ostatním však
čekají na našince překvapení. Není to totiž tak jednoduché
se nechat pojistit, jako dojít na poštu a poslat složenku.
Přesněji řečeno - jednoduché to být může, jenže v tom
případě lze zapomenout na cíl ušetřit. Všude je tu pojišťoven
jako máku, každá z nich nabízí stejné a přece trošku
jiné možnosti, jiné podmínky a ovšem - jiné ceny. Někdy
trošku jiné, jindy výrazně jiné.
Když si zájemce o auto svůj sen u nějakého prodejce
vybere a je připraven zaplatit a odjet, je mu toto umožněno
pouze s uzavřenou pojistkou. Může být už předem s nějakou
pojišťovnou dohodnut, může si pojištění sjednat telefonicky
od dealera. Ti se ostatně někdy úplně třesou, aby pojištění
vzali na svá bedra. Pojišťováním se náhodou téměř vždy
zabývá někdo z jejich příbuzenstva, takže by to bylo
jako výhodnější a také rychlejší. Nemusím snad dodávat,
že opak bývá pravdou.Většinou. Ať tak či tak, k uzavření
pojistky bude pojišťovák požadovat:
-
Kódové označení modelu auta. Tento údaj poskytne dealer
vozu. Později, po koupi, bude vlastník auta mít kód
zapsán v papírech.
-
Číslo řidičského průkazu. Nejsem si jistý, zda by
pojišťovně stačil řidičák cizí země, ale myslím, že
spíše ne. Kdesi v nějakém centrálním počítači se k
číslu řidičáku zaznamenávají všechny řidičovy nehody,
aby pojišťovny později věděly, do jakého rizika (a
za jaké peníze) jdou.
-
Americké rodné číslo (SSN), které má každý, kdo je
Američanem nebo na území států pracuje (legálně samozřejmě).
Opět, jako u předcházejícího bodu, nemám zkušenosti
s tím, když se pojištěnec nemůže SSN číslem prokázat.
V tomto případě však předpokládám, že by to nemělo
činit nějaké nepřekonatelné potíže.
Pokud
v obdržených informacích neshledá pojišťovák žádné problémy,
pustí se spolu s pojištěncem do druhého kola. V něm se
bude pojišťovací strana snažit přesvědčovat, že čím více,
tím lépe, zatímco strana pojišťovaná se bude usilovně
bránit tomu uvěřit. Osobně mám tuto hru rád, protože ji
hraji pouze tehdy, když vím, jaké má protivník karty.
V tom však je tu takový malý zádrhel - ani po roce si
vlastně ještě nejsem jistý, co za pojištění je americkým
(floridským) zákonem požadováno a co ne; tím myslím, že
si nejsem úplně jistý. Podle mne, se řidič na Floridě
musí pojistit minimálně takto:
-
Personal Injury Protection (PIP) - nejméně na $10,000
-
Property Damage Liability (PDL) - nejméně na $10,000
-
Bodily Injury Liability (BIL) - nejméně $10,000 na
jednoho a $20,000 pro všechny
Jiní
lidé jsou však i toho názoru, že BIL pojištění je pouze
pro ty, kteří mají něco, o co by neradi přišli (myslím
nějaké věci, ne osoby). Způsobí-li totiž řidič někomu
zranění a nemá přitom BIL pojištění, může mu být ze
zákona zabrán majetek jako úhrada za léčebné výlohy.
Kde však nic není, nejde nic sebrat, a tak je neplacení
BIL pojištění poměrně populární.
Řidičský průkaz
Teoreticky, pokud tomu dobře rozumím, si cestovatel
křižující Spojené Státy americký řidičák shánět nemusí.
Je to pravděpodobně v různých státech Unie různé, ale
minimálně na Floridě, pokud není dotyčný rezidentem
(nebydlí a nepracuje), místní řidičák mít nemusí, má-li
platnou licenci z jiné země. Krajan, který na Floridu
přijede za prací, si však musí řidičák obstarat nejpozději
do třiceti dnů.
Zájemce o řidičský průkaz se nejdříve nechá zapsat v
některém ze středisek DMV (Division of Motor Vehicles).
Tam si také vyzvedne brožurku s předpisy. Je v ní skoro
všechno - jak jezdit, jak nejezdit, tresty a pokuty,
nejdůležitější značky a také příklady možných otázek,
které se mohou vyskytnout v testech. Těm, kdo umí alespoň
průměrně anglicky, by na zvládnutí příručky měly stačit
dva týdny. Víc než šprtání předpisů však považuji za
důležité praktické zkušenosti z provozu. Každému, kdo
by mne žádal o radu, bych řekl, aby si v době příprav
na zkoušku půjčoval co nejčastěji auto a najezdil s
ním v rušném městském provozu co nejvíce. Je toho totiž
mnoho jiného, co by i ostříleného řidiče mohlo při zkušební
jízdě překvapit.
V den zkoušky si zájemce o řidičák do DMV střediska
musí kromě co nejlepších znalostí přinést minimálně
toto:
-
Vlastní nebo vypůjčené auto, protože střediska auty
nedisponují.
-
Minimálně dva doklady s fotkou, které potvrzují totožnost
žadatele. V případě cizince to pravděpodobně bude
pas a národní řidičák.
-
Dvacet dolarů (asi tak) jako poplatek.
Malé
intermezzo pro ty, kteří čtou pozorně: Když jsme s kamarádem
Honzou dělali zkoušku poprvé, přijeli jsme vypůjčeným
vozem. Honza řídil. Spolu s námi a dvěma polskými kamarády
přijela ještě naše americká kolegyně. Po zvládnutí testu
přišla komisařka, která s námi měla absolvovat jízdy.
Ze všeho nejdříve jí zajímalo, kde máme auto a kdo s ním
přijel. Odpověděli jsme po pravdě, že Honza. Vždyť měl
platný evropský řidičák, ostatně jako my všichni, tak
co? Jenže ta komisařka stejně trvala na hloupém předpisu,
že ke zkoušce nesmí řidič přijet sám. Pokud tento předpis
předpokládá, že před zkouškou není dotyčný ještě oprávněn
k jízdě, pak je vše v pořádku. To však nebyl náš případ.
Stupiditu nesmyslného komisařčina požadavku dovršil fakt,
že pro ni bylo dostatečnou satisfakcí, když naše americká
kolegyně přeparkovala o dvě místa vedle. Pak mi říkejte
něco o české byrokracii!
Zkouška začíná kontrolou zraku a pak pokračuje testy.
Ty se vyplňují na počítači. Celkem 20 otázek z teorie
a dalších 20 ze značek. Otázky nejsou pokládány tak fikaně
jako u nás, ale přesto mohou zkoušenému způsobit nečekané
potíže. Ty plynou z toho, že učební příručka nemusí nutně
obsahovat všechno, co pak lze objevit v testech. Mne třeba
překvapilo pár úplně neznámých značek. Testy jsou vyhodnoceny
okamžitě. Vlastně ještě dříve než okamžitě. Po každé odpovědi
hned program oznámí, zda byla správně či nikoli. Člověk
se tak může pěkně zapotit, když ví, že ze dvou povolených
omylů vyčerpal již dva a stále ještě zbývá více než polovina
otázek. Skončí-li testy dobře, může žadatel pokračovat
praktickou zkouškou, tedy jízdou. Zde opět, na rozdíl
od zkoušek našich, by neměl čekat nějaké nemožnosti a
už vůbec ne podrazy. Jezdí se na předem daném okruhu,
aby všichni měli stejné šance. Přes zdánlivou jednoduchost
by však budoucí řidič neměl zkušební jízdu podcenit, protože
- jak už jsem napsal a ještě napíši - je toho dost a dost,
co může jednoho v americkém provozu zaskočit.
Pravidla silničního provozu
Rozhodně na tomto omezeném prostoru nehodlám teď zveřejňovat
kompletní překlad pravidel. Ten, co si bude chtít, nebo
bude muset v USA řidičák udělat, si pravidla sežene, a
ti ostatní je nepotřebují. Chtěl bych jen tak stručně
projet to všechno, co na amerických silnicích může překvapit.
-
V Americe se jezdí vpravo.
-
Maximální povolená rychlost je (na Floridě) 30 mil/hod
ve městě a 55 mil/hod mimo město. Na dálnicích může
být značkami povolena rychlost vyšší, zpravidla 60
nebo 70 mil/hod. Také ve městě, zvláště na víceproudých
ulicích, bývá povolena vyšší rychlost; obvykle 45
mil/hod.
-
Řidič a spolujezdec vpředu jsou povinni použít bezpečnostní
pásy.
-
Světla bývají až za křižovatkou, což ze začátku způsobuje
tak trochu prostorovou dezorientaci
-
Na světelných křižovatkách se při rozjezdu vynechává
oranžová, takže zelená se objevuje hned po červené.
Obrácené pořadí je jako u nás: zelená - oranžová -
červená.
-
Na červenou se smí odbočovat doprava, pokud to situace
dovoluje a pokud není na křižovatce uvedeno jinak.
Obvykle se lze setkat s dodatkovými značkami jako
"Neodbočovat na červenou", čímž se myslí neodbočovat
doprava, nebo "Odbočovaní na červenou povoleno pouze
z pravého pruhu," čímž se myslí přesně to, co je tam
psáno.
-
Přednost v jízdě neexistuje. Existuje pouze povinnost
dát přednost. Přes tento fakt, v předpisech výslovně
zmíněný, platí na neoznačených křižovatkách přednost
zprava.
-
Jak již trochu vyplývá z předcházejícího bodu, v Americe
neznají značku "Hlavní silnice".
-
Znají však značku "Stop ve všech směrech", která znamená,
že všichni musejí na křižovatce dát přednost všem.
Značka vypadá jako obyčejná stopka, ale na cedulce
pod ní je připsáno "4WAY STOP", popřípadě "3WAY STOP".
Pořadí při opouštění křižovatky by se mělo shodovat
s tím, v jakém pořadí řidiči ke křižovatce dorazili.
To je však někdy dost těžké odhadnout, a tak se jednoznačně
doporučuje mít oči na stopkách.
-
Pozor na školní autobusy! Jsou takové okrové s černými
pruhy, stejné jako v Simpsonových. Když takový školní
autobus jede, bliká vším možným jako blázen. Když
zastaví na zastávce, vystrčí do boku dvě Stop
značky, které znamenají, že všichni řidiči, kteří
jedou stejným směrem musí zastavit za autobusem. Řidiči
v opačném směru mají povoleno projet pouze tehdy,
jsou-li oba směry odděleny zábradlím nebo středním
pruhem nejméně 150 cm širokým.
-
V době kolem začátků (7 - 9 hod) a konců (14 - 16
hod) školního vyučování je nutné sledovat doplňkové
nápisy, které v okolí škol výrazně omezují rychlost,
zpravidla na 15 mil/hod.
-
Na křižovatkách je povoleno se otáčet. Říká se tomu
"U-otočka", neboli "U-turn". Existuje však značka,
která toto otáčení zakazuje.
-
Kromě běžných míst, kde je to zcela logické (třeba
přechod pro chodce), se také nesmí parkovat v prostoru
4,5 metru od hydrantu, 15 metrů od železničního přejezdu,
10 metrů od poštovní schránky (ve dne) a 10 metrů
od jakéhokoli výstražného signálu nebo stopky.
-
Vodorovné značení na silnících je bílé nebo žluté.
Bílá barva se (zpravidla) používá pro vymezení jízdních
pruhů jednoho směru; barvou žlutou se označuje střední
dělící pruh a krajnice.
-
Přerušovaná i plná čára se smí normálně přejíždět.
Rozdíl mezi nimi je silně teoretický, a totiž ten,
že při přejíždění plné čáry se má dávat větší pozor.
-
Dvojitá žlutá plná čára se přejíždět nesmí, pokud
ovšem řidič neodbočuje vlevo. Dvojitá bílá čára znamená,
že řidič již nesmí změnit jízdní pruh.
-
Na víceproudých silnicích se vždy praktikuje souběžná
jízda, a to jak ve městě, tak mimo něj. Žádný předpis
neříká, že pomalejší vozy by se měly držet v pravém
pruhu. A pozor - předjíždět se vždy smí jak zprava
tak zleva!
-
Velmi často se lze setkat se středním pruhem, který
v obou směrech slouží k odbočování doleva. Od ostatních
pruhů je oddělen plnou (vně) a čárkovanou (uvnitř)
žlutou čarou.Tento odbočovací pruh je vynikající vynález,
který znatelně pomáhá zrychlovat provoz.
-
Podobně jako u nás lze před křižovatkou narazit na
vodorovné šipky s nápisem "ONLY", které udávají možnosti
odbočení.
-
Floridský zákon povoluje jisté množství alkoholu v
krvi řidičově, jelikož však s tímto zákonem nesouhlasím,
neprozradím vám, o jaké množství jde.
A
to by bylo asi tak všechno co bych k tomu měl a na co
jsem si vzpomněl. Doufám, že jsem nevynechal nic důležitého,
čehož neznalost by nováčkovi na amerických silnicích mohlo
způsobit vážné trable. Přesto však raději doplňuji následující
noticku, kterou jsme zvyklí psát v uživatelských manuálech
k počítačovým aplikacím: "Autor neposkytuje záruku
správnosti předloženého materiálu a nepřebírá žádnou zodpovědnost
za jakékoli škody a újmy, ať již přímé či nepřímé, způsobené
mylnými tvrzeními a nepřesnostmi či nesprávným výkladem
výše uvedeného textu. Avšak autor je ochoten opravit chybný
text do 90 dnů ode dne, kdy bude na případnou chybu upozorněn."
text:
Arnošt Löbel
část
první
|