ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů

Vyber stát:
         
  Zpět na navigační mapu

      


Různé:
Mamutíci na cestách II. podél Mississippi, Texasem a Novým Mexikem.
Den svatého Patrika - přežívající tradice irských emigrantů
Nový rok 2000 na Key West - jihem Floridy.

Sensation - bizarní výstava britského umění.
Mamutíci na cestách I. 9 tisíc mil Amerikou - srpen 1999.
Národ Selfmademanů - je USA stále zemí přiležitostí?
On the Road -
obecně o cestování
Český Hollywood -
slavní rodáci v mekce filmového světa
Život Bohů -
máme Američanům závidět způsob života?



Sponzor stránky
   

Život bohů

životní styl:

Radek Adamec ­ Washington

Má svět závidět Američanům jejich způsob života? Nejspíš ano. Pokud ho ovšem dokáže pochopit.

Jsem Američan. A kdo je víc?

Čechům někdy Američané připomínají Rusy. Dobře si pamatují, s jakou nenuceností dokázali kráčet po Václavském náměstí ve svých teplákových soupravách. Podobně uvolněně se s oblibou chovají i Američané. Jak kdo vypadá či jak se obléká, s výjimkou pracovní doby, je ve Spojených státech většinou lhostejné. Nikdo se na ulici s údivem neotočí za ženou v luxusním kostýmku a v pohodlných teniskách. Známkování je Američanům cizí.


Až vyrostou, vystudují, možná stráví pár měsíců v Praze nebo nějakém jiném levném městě, pořídí si bourák, kreditní kartu a narozeniny svých dětí budou slavit u Mc Donalda


Klidná tolerance je možná nejnápadnější vlastností mnoha Američanů. Jsou přívětiví. Avšak za běžnou zdvořilostní frází "How are you" (jak se máte) je znát lidský odstup a povrchnost. Milé úsměvy jsou nakažlivé. Usnadňují lidem vzájemný život.

Dvojí morálka
Spojené státy jsou vysoce religiózní zemí. Podle průzkumu Gallupova ústavu věří celých 95 procent Američanů v boha a téměř 45 procent chodí jednou týdně do kostela (Britů jen 14 procent a Němců 21 procent). Americký sociolog Seymour Lipset zde vidí důvod, proč na sebe Američané kladou tak vysoké morální nároky. Magické zaklínadlo "follow the rules" ­ dodržuj pravidla ­ je alfou a omegou v životě každého Američana. O pravidlech se nediskutuje. A to navzdory tomu, že jsou často nelogická a nepochopitelná.

   Tak například: černoch není černochem a správně ani Afroameričanem, nýbrž africkým Američanem. Obézní lidé nejsou tlustí, nýbrž se o nich hovoří jako o lidech s dobrovolně vyšším kalorickým příjmem. Na některých veřejných místech je nemyslitelné sportovat bez trika. Převlékat se přímo na plážích mezi lidmi, jak jsou zvyklí Evropané, je nepřípustné. A běhat u vody jen tak, jak člověka pánbůh stvořil, je dokonce o vězení. Žena, která pod šaty nenosí podprsenku, budí, snad jen s výjimkou velkoměst, veřejné pohoršení.

   Na druhé straně však dokáží Američané vydat autoritu vlastního prezidenta zcela veřejně k mravnímu zpustošení. Nechvalně proslulá zpráva vyšetřovatele Kennetha Starra o záletech Billa Clintona se stážistkou Monikou Lewinskou je chytlavými pornovýrazy doslova prošpikována. Redakce časopisu Time si dala tu práci a slova spočítala: na 445 stranách se 95krát objevuje orální sex, 62krát prsa nebo prso, 39krát genitálie, 29krát sex po telefonu, 27krát je zde zmínka o doutníku jako sexuální pomůcce a v 19 případech zpráva obsahuje slovo semeno.

   Vedle toho tradiční americký moralismus ostře kontrastuje s vysokou kriminalitou, která je ve srovnání s jinými vyspělými státy světa stále téměř trojnásobná. Statistika ministerstva spravedlnosti uvádí, že na tisícovku občanů připadá pět krádeží, jedno znásilnění a jeden vrah. Každému jedenáctému delikventovi je přitom méně než 15 let. Amerika má i jiné nezáviděníhodné rekordy: ze všech průmyslových států nejvyšší počet těhotných náctiletých dívek a nejvyšší množství infekčních pohlavních onemocnění. Snad proto jsou dvě třetiny všech Američanů přesvědčeny, že jejich země je v mravním a duchovním úpadku.

Koráby silnic na ústupu
Neodmyslitelnou součástí života každého Američana je automobil. Národní mýtus, symbol absolutní mobility, pohodlí a blahobytu. Kdo jej nemá, bez nadsázky strádá. Až na některá velká města totiž v USA neexistuje městská doprava. Bez vozu nemohou Američané nakupovat, vyjet si do přírody, odvézt děti k lékaři, dojet do práce. Podle amerického statistického úřadu bylo v USA v roce 1996 registrováno 206 milionů vozů. Vzhledem k počtu obyvatel, kterých je 271 milionů, jde věru o úctyhodné číslo.

   "Američan bez auta není snad ani Američan," říká pětapadesátiletý Jerry Taylor, jenž strávil přes třicet let života opravami vozů. Zasněně vzpomíná na zlaté časy obrovitých buicků, fordů, cadillaků nebo plymouthů, jimiž v tomto století Američané dobyli svůj kontinent podruhé. "Vozy teď vypadají evropštěji a každý pátý je z Japonska," bručí jakoby nespokojeně nad ztracenou pýchou na tradiční pětimetrové koráby silnic. "Dnes je každému jedno, jakou značku kupuje. Auto prostě potřebuje a musí se mu hlavně líbit," uzavírá.

   Život v Americe je doslova podřízen potřebám motoristů. Vystoupit z klimatizované kabiny auta mnohdy není vůbec nutné. Systém drive-in (zajeď dovnitř) praktikují banky, pošty, knihovny, kina a všechny firmy poskytující rychlé občerstvení. Řidičák je v USA od šestnácti. Některé jižanské státy jej dokonce udělují už čtrnáctiletým dětem, o nichž úředníci vědí, že pomáhají rodičům na farmách.

"Jsem lepší, protože jsem větší" ­ problém s nadváhou má každý třetí Američan

Život na dluh a elektronické peníze
Amerika je také zemí kreditních karet. Jen výjimečně u sebe lidé nosí víc než dvacet dolarů. Papírové peníze jsou na ústupu a místo nich Američané zvažují dokonce zavést peníze digitální ­ existující jen v pamětích počítačů. Díky nim by mohli například rodiče kontrolovat, jak si vede jejich dcera na vysoké škole a zda utrácí za knihy, nebo spíše za pivo. Steve Cone ze společnosti Fidelity Investments však tvrdí, že 40 procent Američanů stále hojně používá k placení hotové peníze nebo šeky. Digitální peníze proto považuje za hudbu budoucnosti, i když nepříliš vzdálenou.

   Díky kreditním kartám mohou lidé nakupovat bez ohledu na stav svých peněženek. Peníze, které si přes kartu půjčí od banky, později splácejí. Banka zprvu nechce moc, protože čím více jí lidé dluží, tím vyšší úrok plyne do její kapsy. Těm, kteří ztratili nad stavem svých financí kontrolu, opět přes kreditní kartu půjčí. A tak stále dokola. Není neobvyklé, že někteří Američané pak platí každý měsíc čtyři pět stovek jen za úroky. Přes tato nebezpečí však kreditní karty Američanům velmi usnadňují každodenní život.

Kouzlo hamburgrů
Málokde je k vidění takové množství tlustých lidí jako v USA. Našinec, zvyklý tolerovat nějaký ten pánský pupek, je doslova fascinován zejména tvary zdejších žen. Často pohledné tváře mladých dívek mizí pod nánosy zbytečných kil. Lidé jsou přitom den co den válcováni televizí a časopisy, jak zdravě žít a jak hubnout.

   Masivní propaganda vytlačila z potravin tuky a cholesterol. Výrobek bez značky "fat free" (bez tuku) je prakticky neprodejný. Američané ve strachu o své zdraví často smaží jen na mikroskopicky tenké vrstvě oleje, které docílí jen díky speciálním sprejovým rozprašovačům. Došlo to tak daleko, že lidé, kteří pijí obyčejnou kolu ­ a nikoli tu dietní ­ budí pohoršení a jsou tolerováni jako obtížný hmyz. Na cukr se paradoxně kletba zdravého života nevztahuje. A nutno říci, že s cukrem výrobci jídla, ku škodě nabývající populace, nešetří.

   Jenže co naplat? Potraviny jsou v USA velmi levné a jejich výběr, až na skutečné výjimky, prakticky neomezený. Vedle zdraví reklama hlásá spotřebu. Televizní kanály jsou přeplněné "lákavými" hamburgry, pizzou, těstovinami a jinými kalorickými bombami. Reklama na jídlo je prokládána přípravky proti pálení žáhy, nadýmání a pro dobré trávení.

   Kapitolou samou o sobě jsou stravovací řetězce "fast food" ­ neboli rychlé občerstvení. McDonald's, Pizza Hut, KFC, Shoney's, Burger King, Wendy's a řada dalších. Jsou velmi levné, a proto hojně navštěvované. To, k čemu hlavně slouží, tedy k rychlému najedení, plní. V některých z nich po zaplacení nezáleží, kolik toho člověk spořádá. Pochoutky od takového McDonalda (jde zhruba o šest hamburgrů) jsou zaručeně stejné na západě i východě USA, v Evropě, Moskvě nebo Japonsku. V tom také tkví obchodní síla "fast food". Hamburger totiž eliminuje rizika neznámých jídel, před nimiž stojí většina cizinců při návštěvě jiné země.

   Rozporuplný vztah k potravinám kompenzují Američané pohybem. Veřejných posiloven, aerobikových sálů a tělocvičen je v USA habaděj. Nade vším vládne běh. Běhá se neustále. O zdravém rozumu běžců lze mnohdy vážně pochybovat. Zejména když vyklusávají v těžkém provozu amerických velkoměst. (Poznámka autora: viděl jsem zoufalce v kalifornském Death Valley ­ Údolí smrti ­ který rovněž považoval poklus při padesátce ve stínu za zdraví prospěšnou věc.)

Z tradičního amerického puritánství si vystřelil majitel jedné newyorské prodejny se suvenýry a zahalil bedra replice slavné Michelangelovy sochy. Pokud to nemyslel vážně.

Každodennost nade vším
Mnozí cizinci se často usmívají nad tím, jak málo toho Američané vědí o jiných národech. Občané v Texasu, jenž sám je o dost větší než Německo, se přitom stejně málo zajímají o potíže v Bostonu. "Zbytek světa pro ně není důležitý," říká sedmadvacetiletá americká studentka filmu Alexis Gibsonová. "Lidé mají své vlastní starosti a důležité je, aby to kolem fungovalo. Dění za oceánem je pro ně nesmírně vzdálené," vysvětluje. O svém životě má však jiné představy a uzavřenost Američanů jí vadí: "Neplánuji. Zatím jen vím, že se chci učit a také cestovat po celém světě. Ne jako turista, ale nějakou dobu tam žít," říká.

   Co tedy zajímá běžné Američany? "Každodennost," odpovídá stručně Alexis a míní tím například, kolik zaplatí na daních. Na co však Američané podle ní nezapomínají, je vzdělání dětí. Jinak nesmírně nákladná záležitost. Rodiče přepečlivě plánují studium svých ratolestí, přičemž na školné začínají často spořit ještě před jejich narozením. Vždyť dva semestry na soukromé vysoké škole stojí i dvacet tisíc dolarů za rok. Kdo peníze nemá, modlí se za stipendium, nebo si vezme půjčku. To však po škole znamená léta dluhů a tvrdého odříkání. Mladí lidé si proto velmi dobře rozmýšlejí, jak drahý čas na škole využijí.

Špatně tavící kotel
Spojené státy jsou pestrou směsicí národů. Za svou kulturní rozmanitost vděčí mnoha migračním vlnám evropských a asijských osadníků v minulých stoletích. V současnosti strmě roste počet španělsky hovořících přistěhovalců, který přesáhl už hranici 11 procent z celkového počtu obyvatel. Nedělitelnou součástí americké populace (12,5 procenta) jsou Afroameričané ­ známí Evropanům spíše jako černoši. Pouze oni či jejich předci přišli do Ameriky nedobrovolně jako levná pracovní síla a byli navíc od počátku vystaveni rasové diskriminaci. Ekonom Peter Drucker však tvrdí, že situace černých Američanů se výrazně lepší: "Tři pětiny amerických černochů dosahují příjmů střední třídy. Před druhou světovou válkou to byla pouhá dvacetina."

   Amerika byla donedávna vnímána jako gigantický kotel (melting pot), v němž dojde k přetavení všech druhů národních a rasových odlišností. V posledních letech se však ukazuje, že tomu tak není. Stále více Američanů, i těch mladých, kteří patří už k několikáté generaci, usiluje o nalezení kořenů svého původu. O tom například svědčí pořádání řady národních festivalů a slavností. Mezi českými krajany v Texasu nebo Oklahomě je kupříkladu oblíbený Polka nebo Koláč festival.   

*

Americký středozápad: pro průměrného obyvatele USA je nejdůležitější, aby všechno kolem něj fungovalo. Dění na druhé straně země, nebo dokonce za oceánem, ho příliš nezajímá.

Tavicí kotel ras a národností je spíš už jen reklamním sloganem


Populační hodiny Ameriky
Narození (jedno dítě) každých 8 vteřin
Úmrtí (jedna osoba) každých 14 vteřin
Imigrace (jedna osoba) každých 37 vteřin
Čistý populační přírůstek
(jedna osoba) každých 13 vteřin
Obyvatel celkem
(k 23. 1. 1999) 271 763 445


Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Double Life of America, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L