Radek
Adamec Los Angeles a San Francisco
Touha
něco dokázat, prosadit se a obstát neustále žene do
Kalifornie filmaře z celého světa a rovněž z
České republiky. Jméno režiséra Miloše Formana a jeho
vítězné tažení Mekkou světového filmu je většině lidí
dobře známo. Jak se však daří dalším Čechům v Hollywoodu?
Pohádkově
bohatí mogulové zároveň filmový nadšenci a neomezení
šéfové slavných hollywoodských studií, jako Columbia,
Universal či MGM, vymizeli. Místo nich přišla generace
tvrdých chlapíků obratných právníků a nelítostných
obchodníků. Hollywoodem díky nim protéká ještě víc
peněz. Už tak silná konkurence těch, kteří ukrajují
z miliardového koláče hollywoodského byznysu, se ještě
znásobila.
Jan
Pinkava (35): režisér a počítačový animátor. Držitel
filmového Oscara v kategorii krátkého animovaného
filmu za rok 1997. V roce 1994 získal cenu Clio, oscarový
protějšek v oblasti filmové reklamy.
Jan
Pinkava:
Měl
jsem kliku a taky to trochu umím
Pětatřicetiletý
oscarový režisér a počítačový animátor Jan Pinkava
bydlí v domě o dvou patrech v Berkeley na východním
břehu sanfranciské zátoky. V oblasti, jež se hemží
firmami spjatými s filmovými triky, speciálními efekty
a také počítačovou animací a které se přezdívá Siliwood
(Silicon Valley + Hollywood).
První
patro Pinkavova domu slouží coby ateliér a pracovna
zároveň. V druhém je velká knihovna a ložnice. V jednom
z rohů se mazlí Jendova žena Kay s několikaměsíčním
Thomasem Václavem Pinkavou. Václav po dědečkovi-spisovateli,
známějším spíš pod pseudonymem Jan Křesadlo.
"Oscara
mám v práci. Chtěl jsem ho přinést kvůli rozhovoru,
ale já na to prostě zapomněl," omlouvá se sympatický
mladý muž u sklenky červeného vína. Později u řádné
porce oblíbených kotlet a sklenice výtečného irského
piva se svěřuje s divnou zkušeností. "Mám pocit, že
je mi už tři roky 35 let. Asi kvůli tomu, co všechno
se mi loni přihodilo," připomíná ve stejném roce narození
syna a převzetí Oscara, toho dokonce v tentýž den,
kdy měla maminka narozeniny.
Pinkavovi
rodiče odešli do Anglie v roce 1969, když mu bylo
6 let. "I když jsme doma měli české prostředí, vyrostl
jsem v Anglii. Vlastně nejsem ani Angličan, ani Čech,
i když jako Čech se pořád cítím."
Animované
filmy jej očarovaly už jako malého kluka, když BBC
uvedla seriál o jejich výrobě a zároveň k němu vydala
knihu. Podle ní dělal první krůčky. Masový nástup
computerizace ho přivedl ke studiu počítačů na univerzitě
ve Walesu a později i k doktorátu z robotiky. "Byl
jsem programátor stále jsem ťukal do klávesnice,
a nakonec s tím praštil. Vlastně mě počítače moc nezajímají,
táhlo mě to k animaci. Počítače jen umocňují lidskou
práci, což je asi důvod, proč jsem se dal na počítačovou
grafiku. Díky ní se dají animované filmy dělat rychleji
a lépe," vysvětluje.
Cesta
do kalifornského studia Pixar vedla přes společnost
Digital Pictures, kde Pinkava dva a půl roku vyráběl
animované reklamy. V roce 1993 nastoupil k Pixaru
a krátce nato se s manželkou přestěhovali. "V Americe
je to až naivně jednoduchý. Když umíš, máš talent
a chceš pracovat, tak máš možnost. Na té zemi je úžasné
to, že lidi jsou rádi, když jsou bohatí."
Pinkavův
oscarový film Geriho hra trvá pouhé čtyři a půl minuty,
ale tým
18 animátorů na něm pracoval přes dva roky. Nové technologie,
které byly přitom vyvinuty, se použily v celovečerním
filmu Život brouka, jenž dosud vydělal přes 150 milionů
dolarů.
V
Pixaru začal opět s reklamami. "Hned moje první reklama
vyhrála reklamového Oscara cenu Clio," vzpomíná.
Pinkava dostává v roce 1995 životní šanci možnost
natočit krátký film Geri's Game (Geriho hra), s nímž
o tři roky později získá filmového Oscara. "Měl jsem
kliku a taky to trochu umím," odpovídá na otázku,
proč právě on.
V
Geriho hře šlo zejména o vývoj dvou špičkových technologií
první měla docílit dokonalé sladění pohybů v
mimice animované postavy a druhá, dynamický simulátor,
vypočítávala pohyb látky oděvů podle pohybu postavy.
"Původně
jsem to měl dělat sám. Na Gerym nakonec pracovalo
18 animátorů. Za čtyřmi a půl minutami filmu bylo
dva a půl roku práce," vypráví Pinkava. "Samotná animace
trvala pár týdnů. Zbytek byly programy, geometrie,
trojrozměrné povrchy, tvary. Je to ale pořád můj film,
i když ne takový, jako kdybych jej dělal zcela sám.
I tady ale platí ekonomie čím víc je v tom peněz,
tím je nutnější přizpůsobit se okolí. Obě nové technologie
byly okamžitě vtěleny do celovečerního filmu Život
brouka, jenž dosud vydělal přes 150 milionů dolarů."
"Raději
bych udělal deset krátkých filmů než jeden celovečerní,
ale vím, že další film, který budu točit, bude celovečerní.
To totiž firmu živí."
Elia
Cmíral (38):
hudební skladatel a rodák ze Zlína. Muzika k filmu
Ronin legendárního režiséra Johna Frankenheimera s
Robertem De Nirem v hlavní roli mu přinesla obrovský
úspěch a odstartovala skvělou kariéru. Čerstvý vítěz
Movieline Young Hollywood Award za nejlepší soundtrack
roku 1998. Na fotografii: Cmíral se svou manželkou
a synem.
Elia
Cmíral:
Tady
to není nic pro měkkoty
Vytáhlý,
přátelský muž v černé džínové bundě obklopený hromadou
neznámých přístrojů připomíná spíše zapáleného rockera,
než velmi talentovaného hudebního skladatele strmě
mířícího do nejvyšších sfér hollywoodského filmového
nebe. Žádná okázalost punc úspěchu navozují
snad jen dva zaparkované Lexusy před Cmíralovým studiem
v severovýchodní části Los Angeles. Příběh 38letého
Elii zní uchu jako ta nejsladší americká pohádka.
Cesta
k Roninovi k filmu za 63 milionů dolarů
začala pro Cmírala (syna ředitele divadla a herečky)
v roce 1980, kdy po krátkých studiích na konzervatoři
emigroval se svou dívkou do Švédska. "Měl jsem dvoje
ponožky, jedny džíny a švédsky jsem neuměl ani slovo,"
líčí svůj útěk. Zpočátku hrál na piano, učil a skládal
pomalu se škrábal vzhůru. Během deseti let patřil
k čtyřem nejžádanějším švédským skladatelům
napsal tři balety a složil hudbu k celé řadě celovečerních
filmů, byl prohlášen skladatelem roku. "Měl jsem vše,
dům, studio, práci, byl jsem známý, dělal jsem takzvané
umění," říká.
V
roce 1987 přišel první zlom stipendium a roční
pobyt na Kalifornské univerzitě. "Bylo to objevování
Ameriky a angličtiny. Nic nového jsem se na škole
nenaučil, alespoň jsem potkal takové skladatelské
pojmy, jako je Jerry Goldsmith nebo David Raskin,"
hodnotí. Rok 1988 přivál první příležitost muziku
k filmu Apartment Zero, jež mu vynesla pochvalné kritiky
v prestižních hollywoodských tiskovinách. "Naparoval
jsem se, jak jednoduchý je zde prorazit. Ze Švédska
mi mezitím nabídli peníze na natočení desky. Řekl
jsem si: holt Hollywood počká, udělám to a jedu zpátky,
počkají na mě," vzpomíná Elia.
Do
Los Angeles se vrátil až o pět let později. Díky několikaletému
zdržení potkal v létě 1992 při bloudění švédským venkovem
japonskou studentku svou nynější ženu. Vzali
se v Řecku a ještě jednou v Las Vegas přímo na ulici.
"Ožením se s ní ještě minimálně jednou na Bahamách,"
slibuje.
V
roce 1996 Cmírala najal režisér Don Johnson k třinácti
epizodám televizního seriálu Nash Bridges. Postavil
se na nohy a pak z čista jasna přišel Ronin. Režisér-ská
hvězda John Frankenheimer (jeho dílem je např. pokračování
Francouzské spojky) a obří studio MGM byli na jaře
roku 1998 na holičkách. Skladatelská superstar Jerry
Goldsmith (180 celovečerních filmů) totiž odstoupil
z projektu Ronin, filmu s rozpočtem 63 milionů dolarů.
Dveře se pootevřely.
"Tři
měsíce před Roninem se jedna má nahrávka dostala čirou
náhodou do MGM. Bezcílně tam kolovala a nakonec skončila
na stole hudebního prezidenta MGM Michaela Sandovala.
Po třech měsících řešili otázku, kdo napíše hudbu.
Zavolal a řekl, že moje hudba se mu líbí. Poslali
mě za Frankenheimerem, něco jsem koktal a slíbil udělat
demo nahrávku. Dal mi stručné zadání: osamocenost,
hrdinství a smutek," říká Elia.
"Pracoval
jsem dva měsíce 18 hodin denně. Každý den tři minuty
hudby. Bylo to úžasné. Robert De Niro se přede mnou
procházel na obrazovce a já k tomu psal muziku. Dva
dny jsem točil v Londýně a měl na to k dispozici milion
dolarů. Když to těch 90 skvělých muzikantů zahrálo,
nevěřil jsem, že tomu šéfuju já, Elia Cmíral ze Zlína.
Oni mi uznale kývali a to byl ten nejhlubší prožitek,"
říká pohlcen vzpomínkami.
Život
Elii se proměnil. Vystřídal agenta a vstoupil do světa
30-40 nejlepších filmových skladatelů světa. Přišly
další nabídky nyní dodělal hudbu k novému celovečernímu
filmu Stigmata (rozpočet 50 milionů). "Tady to není
nic pro měkkoty. Na všech úrovních konkuruješ těm
nejlepším. Musíš být pozitivní, připraven, věřit si
a chápat, o čem je řeč, když ti říkají, že za tebe
strkaj zadek z okna," shrnuje recept na úspěch.
Elia se nevyhýbá českému filmu. Rád podle svých slov
oželí plat, ale má podmínku. "Ta hudba nesmí jít už
nikdy s kvalitou dolů, prostě nechci, aby se to točilo
v Přerově s nějakýma žižkovskýma nádeníkama. Chci,
aby tam byl pořádný dirigent a pořádný hudebníci
pak velmi rád," uzavírá.
Evžen
Kolář (55):
nezávislý producent (na snímku vpravo). V roce 1991
financoval akční film Double Impact. Předloni pak
úspěšné City of Industry s oscarovou nominací pro
Morgana Freemana. Letos chystá za dvacet milionů dolarů
Inferno s Jean-Claudem Van Dammem (na motorce).
Evžen
Kolář:
Hollywoodu
vládnou velká jména
Společnost
Kolar Productions jinak také dřevěný srub zakrytý
hustou zelení sídlí v Los Angeles v ulici Carpenter
Avenue a není v moderní zástavbě k nalezení. Při stisknutí
kliky se do mozku derou představy, že uvnitř probíhá
spíše klubovní porada Rychlých šípů než milionové
transakce producenta Evžena Koláře. "Právě takhle
se mi to líbí," pochvaluje si volbu svého hlavního
stanu zarostlý producent.
Svůj
zatím poslední film Inferno akční komedii s
Jean-Claudem Van Dammem v hlavní roli natočil
za dvacet milionů dolarů. Italskou premiéru plánuje
na 20. březen. "Inferno půjde tak do 1500 až 2000
kin, protože je tam Van Damme to je to nejdůležitější.
Víte, dnešnímu Hollywoodu vládne distribuce a jména.
Tedy špičkoví herci, režiséři, scenáristi a jejich
agenti," říká. Podle jeho slov producenti už nemají
tu moc, kterou mívali ve 40. až 60. letech. "Vlastně
ji ztratili úplně."
Otec
Evžena Koláře byl českým diplomatem v Libanonu a Sýrii.
S příchodem roku 1969 se do vlasti už nevrátil. Evžen
Kolář se k otci připojil ve Švýcarsku, později odešel
do Anglie. Tam začal jako asistent režie zejména televizních
filmů a reklam. V roce 1979 produkoval dvě úspěšné
divadelní hry. Rok na to se oženil s Angličankou a
odešel do San Franciska a pak do Los Angeles. Manželka
v té době pracovala pro režiséra George Lucase a na
jeho projektu Star Wars. "Jako scenárista, herec i
jako režisér můžete žít mimo L. A., pokud máte jméno.
Ale jako producent musíte být tady, protože tady se
ty obchody dělají," tvrdí, avšak zároveň sní o italské
Umbrii, kam by chtěl jezdit alespoň na pět měsíců
v roce.
Koncem
března začíná Kolář práci na novém filmu Atlanta 8,
na jehož výrobu televizní společnost HBO uvolnila
10 milionů dolarů. Půjde o autentický příběh osmi
prvních černých policistů v Atlantě s hercem Dennym
Gloverem v jedné z rolí.
"Zda
jsem úspěšný producent? Je to jako na houpačce. Říká
se, že člověk je tak dobrý, jaký je jeho poslední
film. A Inferno se předprodalo docela dobře. I nejlepší
film, když se nedostane do kin, a má tedy špatný marketing,
prodělá," vysvětluje první zákon hollywoodské džungle.
Nezávislost
je pro Koláře prvořadá: "Já si najdu materiál, zvolím
herce, režiséra a pak to jdu prodat do zahraničí.
Teprve pak si mohu půjčit peníze v bance," upozorňuje.
Na rozdíl od producentů velkých studií, kteří jsou
placeni i v případě, že jejich projekt zůstane v šuplíku,
se Kolář musí ohánět. "Velké studio připraví 200 scénářů
ročně, ale udělá jen dvacet filmů. Já, dejme tomu,
připravuji dva až tři scénáře a z toho musím dva natočit,
jinak se neuživím," tvrdí.
Jan
Tříska (62):
zejména divadelní, ale také filmový herec. Má kanadský
a český pas. Bydlí nedaleko Los Angeles, v USA je
již 22 let, má dvě dcery. Excelentní dabér Jean-Paula
Belmonda. V Česku hrál naposledy ve filmech Obecná
škola a Řád. V USA byl například obsazen do epizodní
role fanatického střelce ve filmu Miloše Formana Lid
versus Lary Flynt, objevil se ve filmech Ronin, Nadaný
žák a nyní točí Kód.
Jan
Tříska:
Jsem
člověk k najmutí
Jan
Tříska se objevil na schodech nakladatelství Border's
Books and Music na vteřinu přesně. Sportovní bunda,
tenisky, v ruce scénář právě se vracel z natáčení.
Setkání nejprve odmítl. Říkal, že vlastně nemá o čem
mluvit. Druhý den sám zavolal a souhlasil. "Nebyl
jsem ve své kůži," uvedl omluvně.
Tříska
považuje L. A. za svůj domov. "Kdykoli přilétám a
vidím ty nekonečné míle a míle světel, tak mě to děsí.
Je to nekonečný město. Obvod jeho okresu je větší
než celé Čechy," říká na příjemně prosluněné terase
knihkupectví. "Na druhou stranu mám tohle město i
zemi rád. Je to můj domov, protože to je domov mé
rodiny. A mám tady práci. Lidé jsou zde na sebe nesmírně
laskaví, platí tady zákon čestného slova, smlouvy
se podepisují potřesením ruky. A nezamykám auto,"
zdůrazňuje.
"Je
pro mě jednodušší nechat vůz s klíčkem v zapalování
než klíč zapomenout na polici mezi knihami, což je
přesně můj případ. Voskovec říkal: domov je tam, kde
si pověsíš klobouk. Moje žena by cynicky přidala
a tam, kde máš dluhy," vysvětluje svůj vztah ke Spojeným
státům. "Do Prahy se vracím rád, ale jen v případě,
že dostanu nějakou smysluplnou práci. Já jsem totiž
člověk k najmutí," dodává.
Herec,
jemuž je dvaašedesát let, se udržuje v obdivuhodné
kondici. "Vstávám brzy ráno, často ještě za tmy, a
učím se role. To je doba, kdy mi to jde nejlépe."
Pak přijde běh Třískův neodmyslitelný rituál.
"Je to americká nemoc a dělám to již 19 let. Mám pocit,
že alespoň něco je v mém životě konstantní."
Na
otázky mířící k jeho americké umělecké kariéře, ztrátě
herecké úrovně oproti pozici v Čechách a k jazykovému
handicapu odpovídá s trpělivostí otce vysvětlujícího
něco nezkušenému synkovi. Ani náznakem povytaženého
obočí nedává znát, zda se necítí nepříjemně či znuděně.
"O
herectví existuje řada mýtů. A jeden důležitý je o
závislosti herectví na rodném jazyku. Pochopitelně
herec, jenž nepracuje v rodném jazyce, je poněkud
redukovaný. Ale to může být i jistá výhoda. Já se
na své role dívám podrobněji, jdu do hlubších detailů,
než kdybych je hrál v češtině," vysvětluje a upozorňuje,
že v tak velké zemi mluví s akcentem téměř každý.
"Vtip je v tom, že herec z Bostonu velice pravděpodobně
nebude hrát texaského policistu. Toho bude hrát Texasan.
V Čechách mě naondulovali a načernili a v tom okamžiku
jsem byl černoch, ale tady v té zemi je absolutně
vyloučené, aby Othella hrál běloch. Limity existují,
ale jsou dvousečné, a pokud jste ochoten se s tím
smířit, což je můj případ, tak jste naprosto šťastný,
svobodný a spokojený."
Kde
bere Jan Tříska chuť znovu a znovu soupeřit s mladšími
kolegy a prodírat se nesmírně tvrdým konkurenčním
prostředím Hollywoodu? "Máte pravdu tady je
strašlivá konkurence, ale to mně velice imponuje.
Nechci být velkou rybou v malém rybníce se stojatou
vodou. Jsem raději malá mřenka v obrovském, bouřlivém,
studeném oceánu, která se musí zatraceně ohánět, aby
s těmi ostatními mřenkami stačila plout a zachovala
si tu naději, že se jednou nají tak, že vyroste ve
větší rybu."
Nad
sedlinou dávno vypité kávy Jan Tříska dodá: "Dvaadvacet
let bez přestání pracuji. V tomhle řemesle, jakmile
někdo dokončí film nebo divadlo, vždy má pocit, že
už nebude nikdy pracovat ten pocit je nevyhnutelný.
Pokaždé ale práce zase přišla."
Poslední
z jeho hereckých angažmá je role pouličního proroka,
který se, na rozdíl od jiných, ukáže být v thrilleru
The Code (Kód) pravým. Část filmu se točí v Hollywoodu
a Sydney Valley, zbytek v Jeruzalému a Římě.
Edita
Brychtová:
herečka. Hrála zubařku Annu v Akumulátorovi Jana Svěráka.
Angličané ji znají jako princeznu Dianu z televizního
filmu Behind
The Palace Door. Šanci dostala i v posledním filmu
Miloše Formana Man on The Moon, kde zápasí s hollywoodskou
hvězdou Jimem Carreym.
Edita
Brychtová:
Riskovala
jsem a snad se to povedlo
Osvěžující, bezprostřední žena dívčího vzhledu se
slunečními brýlemi na očích, které za dvě hodiny ani
jednou nesundá. Bude jí velmi pravděpodobně pár let
po třicítce, mohlo by jí ale být i pětadvacet. O věku
nemluví. "Můžete si klidně zapálit. Ne, mně to nevadí,
můj muž taky kouří. Tady je to už pomalu vzácnost,"
směje se pod slunečníkem dva metry od bazénu hotelu
Sport Men Lodge. Voda je Editin druhý život. "Já a
hollywoodská herečka neblázněte. Spíš plavkyně.
Uplavu sto bazénů denně," vtipkuje, avšak s plaváním
to míní smrtelně vážně.
V
Hollywoodu je pět let. "Děsně rychle to uteklo. Do
L. A. jsem přijela v roce 1993, dva týdny poté, co
jsem hrála princeznu Dianu pro NBC ve filmu Behind
the Palace Doors. Vlastně jsem to nechtěla ani točit.
Myslela jsem, že mě budou lidé posuzovat pouze skrze
tuto roli. Můj agent mě nakonec přemluvil," vzpomíná.
Editiny
rodiče, malíři, odešli z Československa v roce 1968.
Zakotvili v Londýně. "Byla jsem malinkatá holčička,"
nedá se nachytat ke sdělení opěrného bodu, aby se
dal vypočítat její věk. Kromě babičky, která si zahrála
ve hře Otec Kondelík a ženich Vejvara, nastudované
místním hasičským sborem v Košátkách, ji k herectví
nikdo nevedl. "Chtěla jsem být doktorkou, pak ornitoložkou
a nakonec to jediné povolání, kde tohle všechno šlo
předstírat, bylo herectví." Přihlásila se na London
Academy of Music and Art.
Vedle
divadla dostala nabídky i od televize. "Moje kariéra
se slibně rozvíjela, jenže pořád jsem chtěla dělat
film." Film o Dianě otevřel Editě řadu dveří. A chtěla
do Hollywoodu. "Ano, i přes obrovskou konkurenci,
bez kontaktů a protekce," říká. Přijela na dva týdny.
Z těch bylo najednou devět měsíců nabitých schůzkami,
hledáním agenta a zařizováním zelené karty, bez níž
nemohla v Americe pracovat. Její muž britský
producent se mezitím staral o pětiletou dceru
Lauren. Do Hollywoodu definitivně odešla i s rodinou
v roce 1994 po natočení českého Akumulátora. "Zkrátka
jsem se rozhodla riskovat a myslím, že to začas vyšlo,"
shrnuje.
Když
režisér Miloš Forman zavítá do Londýna, nezapomene
přijít k Brychtům na večeři. "Chutná mu, jak máma
peče kachnu." Formanovy syny zná Edita z doby, kdy
se v Londýně scházeli se svým otcem. To však při obsazování
hlavní ženské role Akumulátora režisér Jan Svěrák
netušil.
"Honza
mi volal do Londýna a ptal se, jak mluvím česky. Trochu
jsem si z něho utahovala ,to fíte, tloštu mufím'.
Na druhé straně se ozvalo ,kristepane'. Ale pak jsme
se domluvili, poslal mi scénář a já zjistila, že v
hlavní roli hraje Petr Forman můj starý kamarád.
Svěrák nás vzal v Praze na oběd a nestačil se divit."
Edita
hraje v nejnovějším Formanově filmu Man on the Moon,
kde zápasí s Jimem Carreym coby Andym Kaufmanem, jenž
zápas s ženami miloval.
I
Ivan
G'Vera (39):
herec, který díky roli v televizním seriálu Tak jde
čas vlastní snad nejznámější českou tvář na světě.
Zahrál si druhého důstojníka ve filmu režiséra Johna
McTiernana Rudý říjen.
van
G'Vera:
Hlavně
nesmíš houpat lodí
Angažmá
v brakovém televizním seriálu Days of Our Lives (v
České republice znám pod názvem Tak jde čas) dává
Ivanovi punc nejznámějšího českého herce v Hollywoodu.
On sám jedním dechem dodává: "Nejslavnějšího průměrného
herce v Hollywoodu." Příjmení si změnil kvůli jednoduché
výslovnosti. Dříve Šplíchala nahradil G'Vera
G po tatínkovi, jenž se jmenoval George, a Vera po
mamince, která byla Věra.
"V
tom seriálu hraji už skoro osm let. Stále stejného
sluhu a společníka jedné staré dámy, které radím,
co má dělat. A ona nakonec udělá stejně něco úplně
jiného," popisuje svou roli s nehraným zoufalstvím
ve tváři. Seriál běží denně, nepřetržitě už třicet
let. Vyčpělé a nesmyslné příběhy dodává armáda deseti
scenáristů každý den jednu novou story.
Jak
vypadá jeden takový den natáčení? "Postaví si nás
na předem připravený značky, řeknou: tady si stoupneš,
tady se otočíš, tohle řekneš, pak se rozbrečíš
a za dvě hodiny je padla. Zrovna nedávno jim povídám:
to snad nemůžete ani myslet vážně. A oni na to: jestli
chceš dělat umění nebo něco takovýho, tak jo, fajn.
Ale dělej to někdy o víkendu a teď nezdržuj," vypráví.
Systém
amerických televizních seriálů je pro Ivana vrcholem
konzumnosti americké kultury. "Je to jako komunismus
nebo jiný dogmatický systém. Hlavně nesmíš houpat
lodí. To, v čem hraju, nikomu nic kromě peněz
nepřineslo. Herce, a nakonec ani ty režiséry
a scenáristy, to vůbec nebaví. Většina z nich je ale
ráda, že tu práci mají. Je to pro ně lepší, než být
sekretářkou, nebo prodávat ojetý auta," říká.
Ivan
je vyložený útěkář. Hrál na kytaru, dělal převleky,
masky a bavil spolužáky ve škole. Dokonce si zahrál
nepatrnou roli v Hříšných lidech města pražského a
neobstál v konkursu na roli ve filmu Už zase skáču
přes kaluže proti herci Vladimíru Dlouhému. Hlásil
se na divadelní školu, avšak kvůli ráčkování jej odmítli.
Šel na učební obor s maturitou, ale nikoho nepřekvapilo,
že ji neudělal.
Místo
toho odjel v roce 1979 do Vídně a po sedmi měsících
do New Yorku. "Zprvu jsem měl pocit, že mě chce každý
zabít nebo okrást a chvíli mi trvalo, než jsem pochopil
pravidla téhle země," vzpomíná. Chvíli pobyl ve Washingtonu
D.C., pracoval na stavbách v Michiganu, kde později
vystudoval University of Education něco jako
pedagogickou fakultu se zaměřením na divadlo a sport.
V
roce 1985 přijíždí do San Diega v Kalifornii a věnuje
se tři roky experimentálnímu divadlu. "Bylo to nejúžasnější
období mého života. Objevovali jsme sami sebe, žili
v uzavřený komunitě a věnovali se skutečně tomu, co
může být nazýváno uměním," vzpomíná.
"Ten
seriál není rozhodně žádný můj ideál," vrací se do
reality. "Ale při těch rolích, které jsou k dispozici
cizinci s akcentem, jako jsem já, mohu být nakonec
vděčný za práci, kterou mám. Díky ní si kupuju svobodu,"
doznává. Dává mu podle jeho vlastních slov možnost
dělat něco, co má smysl. Podobně jako jeho zahrada
nebo útěky za Indiány na vlastní ranč do Taos v Novém
Mexiku, kde píše scénáře, podle nichž chce jednou
vyrobit film. "Lidé potřebují zrcadlo, aby viděli,
co se s nimi děje, kde je pravda a nezávislý
film tyhle možnosti nabízí. Snažím se s tím bojovat
i jinak. Čas od času hraju divadlo pro děti, což je
moc vděčná věc. A příležitostně se pokouším pomoci
těm Čechům, které znám z mládí, aby tady vystoupili
a třeba potěšili své krajany," říká.